آشنایی با اصطلاحات بازرگانی قسمت دوم

آشنایی با اصطلاحات بازرگانی2

آشنایی با اصطلاحات بازرگانی 2


برای خواندن قسمت اول این مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

آشنایی با اصطلاحات بازرگانی قسمت اول


گواهی مبدأ یعنی چه؟

اظهاریه امضا شده‌ای است که موید مبدا ساخت کالا است. گواهی مبدا توسط صادرکننده کالا و نماینده‌اش تهیه می‌شود ولی این گواهی در بعضی از کشورها باید روی فرم خاصی که حاوی تائید یک سازمان اداری مستقل به‌عنوان مثال اتاق بازرگانی باشد، صادر شود.

مانیفست بار چیست؟

مانیفست یا فهرست کل کالا، فهرست کالاهای تشکیل‌دهنده محموله بار یک کشتی یا یک قطار یا یک کاروان از کامیون‌هایی را می‌گویند که بیشتر از یک بارنامه دارند و حاوی ریز کلیه برنامه‌های مربوط به محموله است. مانیفست محموله بار حاوی مشخصات بازرگانی مربوط به کالاها از قبیل شماره‌های اسناد حمل، نام صادرکننده و گیرنده کالا، علامت و شماره، تعداد و نوع بسته‌بندی، مقدار و شرح کالا باشد و ممکن است به جای اظهارنامه محوله بار به کار رود.

بارنویسی یعنی چه؟

به عملی می‌گویند که مامورین موقع تخلیه کالا از وسائل نقلیه، ریز جزئیات و مشخصات آنرا می‌نویسند تا بعدا با بارنامه و مانیفست تطبیق داده شود.

کسب مجوز صدور چیست؟

مجوزی است که صادرکننده باید برای صدور کالا از وزارتخانه‌های صنعتی یا کشاورزی و یا بازرگانی کسب نماید.

سیاهه تجاری یعنی چه؟

صورتحسابی است که به موجب آن هزینه کالا به حساب خریدار منظور می‌شود.

کالای مرجوعی چیست؟

کالای مرجوعی که به آن دوباره صدور هم می‌گویند کالاهایی است که یا به عنوان واردات کالا ی موقت به کشور وارد می‌شوند و در پایان مهلت ورود موقت برای اعاده از کشور، اظهار و تحت عنوان کالای مرجوعی شناخته می‌شوند یا به دلیل ممنوعیت یا غیرمجاز بودن تطبیق با استانداردهای اجباری ( برای آن دسته از کالاها که ورودشان مستلزم رعایت استاندارد اجباری است) یا به طور کلی عدم احراز شرایط , قابل ترخیص نیستند به همین لحاظ از کشور باید مرجوع شوند.

ورود موقت یعنی چه؟

رویه گمرکی است که به موجب آن برخی از کالاها بدون پرداخت حقوق ورودی عوارض به قصد خروج مجدد در مدت مقرر وارد قلمرو گمرکی می‌گردد و شامل ورود موارد زیر است:

 

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

آربیتراژ چیست؟

شرایطی است که در آن یک ارز در بازارهای مختلف قیمت‌های متفاوت دارد. در نتیجه ، افرادی که « آربیتراژ ورها » نامیده می‌شوند، این ارز را در بازاری که قیمت پائین دارد می‌خرند و در بازاری که قیمت بالا دارد می‌فروشند و از این مابه التفاوت استفاده می‌کنند.

 

نظارت گمرکی یعنی چه؟

یعنی اقدامی برای تضمین اجرای قوانین و مقرراتی که گمرک مسئول اجرای آنهاست به عمل می‌آید.

وزن قانونی چیست؟

وزن قانونی یعنی وزنی که طبق قانون برای مقاصد معین تعیین می‌شود. در قانون گمرک این وزنی که به این ترتیب به دست می‌آید برای محاسبه حقوق گمرکی و عوارض ورودی در مواردی که این حقوق از روی وزن اخذ می‌شود به کار می‌رود.

اظهارنامه ورود یا خروج یعنی چه؟

عبارت است از برگه اظهارنامه‌ای که توسط شخص مسئول وسیله حمل و نقل یا نماینده او باید هنگام ورود یا خروج وسیله حمل و نقل به مقامات گمرکی ارائه شود و حاوی مشخصات لازم در ارتباط با وسیله حمل و نقل، مسیر سفر، بار و اطلاعات کارکنان و مسافرین است.

عوارض و ارزش افزوده چیست؟

علاوه بر حقوق گمرکی، وجوهی نیز تحت عنوان عوارض و ارزش افزوده طبق مصوب هیات وزیران به استناد قانون انحصار تجارت خارجی، قانون امور گمرکی و قانون مقررات صادرات و واردات کالا از برخی کالاهای وارداتی اخذ می‌شود که به آن عوارض و ارزش افزوده گفته می‌شود

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید