ساخت کاغذ بخش دوم از فرایند کاغذ سازی | paper machine

بخش دوم فرایند کاغذ سازی | paper machine


برای مطالعه قسمت قبلی این مطلب بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

مراحل ساخت کاغذ


بخش دوم فرایند کاغذ سازی یعنی ساخت کاغذ

تا اینجا به بررسی فرایندهای انجام شده در مرحله خمیر سازی پرداختیم. پس از این مرحله و آماده شدن پالپ، نوبت به مرحله Approach system یا همان paper machine می رسد. در واقع ورود خمیر به این مرحله به معنای تکمیل فرایند خمیر سازی و پالایش آن بوده و پس از آن، مراحل ساخت کاغذ آغاز می شود.

1. آبگیری کاغذ با فرمینگ وایر

  • در این مرحله، خمیر کاغذ از دهانه هد باکس به روی ماشین فوردینیر (فوردرینیر) ریخته می شود. دستگاه فوردینیر با توجه به فرمینگ وایر نصب شده روی آن، فرایند آبگیری خمیر کاغذ را انجام می دهد.
  • همچنین فرمیشن و شکل گیری خمیر کاغذ نیز در همین مرحله انجام می پذیرد. با توجه به فویل های آبگیر و باکس های وکیوم به کار رفته در میز فوردینیر (فوردرینیر)، به طور متوسط حدود 25% از آب اضافی خمیر در این مرحله از آن جدا می شود.

2. دستگاه پرس (سایز پرس)

  • در مرحله بعدی ، خمیر آبگیری شده کاغذ وارد مرحله press section یا همان دستگاه پرس می شود. در این مرحله نیز با توجه به یک یا دو پرسه بودن دستگاه پرس، کاغذ تحت فشار قرار می گیرد.
  • این اولین مرحله ای است که کاغذ به طور جدی تحت فشار مکانیکی قرار می گیرد تا خواص فیزیکی خود را پیدا کند.
  • همچنین مرحله دوم از فرایند آبگیری کاغذ نیز در این قسمت انجام می شود. در حالت ایده آل، بهتر است رطوبت کاغذ بعد از عبور از دستگاه پرس به کمتر از 50 درصد، به طور دقیق تر در حدود 40 تا 45 درصد، برسد تا امکان ورود به مرحله درایرها یا dryer section را داشته باشد.

3. درایرها (خرید درایر اسکرین)

  • در بخش درایر با یک سیکل مشخص، دمای سیلندرها از 40 تا 180 درجه سانتی گراد، متناسب با سرعت خط و گراماژ تولیدی تنظیم می گردد. کاغذ با عبور از این سیلندرها، رطوبت باقی مانده را از دست خواهد داد.
  • برای تولید کاغذهایی مثل تست لاینر، فلوتینگ یا تاپ وایت و … که نیاز به فرایند سایزینگ داشته باشند، پس از مرحله درایر یا پری درایر (pre dryer) از دستگاه سایز پرس استفاده می کنند. این دستگاه شرایط لازم برای اضافه کردن AKD مایع (SSK)، رنگ، نشاسته و سایر مواد افزودنی را برای آهارزنی کاغذ فراهم می کند. این کار به افزایش و تقویت خواص کاغذ کمک می کند.
  • در صورتی که در فرایند کاغذ سازی از دستگاه سایز پرس استفاده شود، می بایست به دلیل جذب مواد افزودنی از قبیل نشاسته، AKD مایع (SSK) و … می بایست مجددا کاغذ با عبور از دستگاه افتر درایر (after dryer) خشک گردد. به طور کلی از درایر اسکرین برای چرخاندن سیلندرها استفاده می شود. با توجه به این که در این مرحله رطوبت حداکثر به 20 الی 25 درصد می رسد، دستگاه درایر در این مرحله از تعداد سیلندر کمتری برخوردار می باشد.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید :ثبت نام تامین کنندگان


4. دستگاه ریل درام برای بسته بندی کاغذ

  • مرحله بعد به دستگاه ریل درام اختصاص دارد که کاغذ برای بسته بندی آماده می شود. به طور معمول در این مرحله باید رطوبت کاغذ بین 6 الی 8 درصد باشد که بسته به فرایند کاغذ سازی انجام شده در هر کارخانه می تواند متغیر باشد.
  • پس از پیچیده شدن کاغذ در ریل درام، نوبت به آخرین مرحله می رسد. در صورتی که قصد دارید کاغذ تاپ وایت یا هر کاغذ مناسب دیگری برای پرینت و چاپ تولید نمایید، باید فرایند کوتینگ نیز انجام شود. کلندر یا اتو کشی نیز مرحله دیگری از تولید کاغذ است که به صاف و یکدست شدن سطح کاغذ کمک می کند. لازم به ذکر است که این مرحله نیز در خطوط تولید کارخانه ها با یکدیگر متفاوت می باشد.
  • همچنین در این مرحله از دستگاهی به نام وایندر یا ریوایندر استفاده می شود. این دستگاه ریل کاغذ آماده شده در مرحله قبل را اصطلاحا تریم می کند. این کار شامل مواردی نظیر برش لبه های کاغذ، برش رول ها با عرض های مورد نیاز مشتریان، روکش و … می باشد. به این ترتیب کاغذ بسته بندی شده به رول های کوچکتری تبدیل می شود که با توجه به نیاز مشتریان اندازه آن مشخص می گردد.

دستگاه اسکنر در خط تولید کاغذ سازی

برخی از کارخانه ها در خط تولید کاغذ از دستگاه اسکنر استفاده می کنند. این دستگاه در طول فرایند کاغذ سازی، گراماژ کاغذ را لحظه به لحظه اسکن کرده و با فرمانی که در ابتدای خط به هد باکس داده می شود، گراماژ عرضی کاغذ را کنترل می کند. به این ترتیب می توان اطمینان یافت که کاغذ از گراماژ استاندارد و اصلی خود خارج نمی شود. تمام این موارد به سطح فرایند و تکنولوژی به کار رفته در خط تولید کاغذ در هر کارخانه بستگی دارد.


تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید