ترس از شکست و موفقیت

ترس از شکست و موفقیت

برگرفته از کتاب “از شنبه” پیام بهرام پور

هم ترس از شکست و هم ترس از موفقیت وجود دارد!

بسیاری از اوقات ما از انجام کارهایی اجتناب می کنیم نه به دلیل تنبلی! بلکه به دلیل این که میترسیم نکند شکست بخوریم و با عباراتی همچون عبارات پایین با خود صحبت می کنیم:

نکنه نشه یا از اون طرف اگر بشه چی میشه؟! اگر من مدیر آنجا شوم چی؟ مگه می تونم از پسش بر بیام؟

در این حالت از موفقیت ترس داریم که با یک واسطه می شود ترس از شکست!

نظر دیگران معمولا یکی از مهم ترین دلایل اهمال کاری است و حتما مدنظر داشته باشید که شما برای دیگران زندگی نمی کنید!

شما برای خودتان زندگی می کنید، بنابراین اصلا نباید به نظر دیگران توجه کنید!

البته منظور بی توجهی به دیگران و حقوق آن ها نیست بلکه منظورمان این است به اشتباه از زندگی خود به دلیل جلب نظر دیگران دست بکشیم.

باید بدانیم…

شکست خوردن اشتباه نیست!

باید راهی پیدا کنیم که این ترس از شکست را در خودمان حذف کنیم! متاسفانه سیستم آموزشی ما، خانواده، جامعه، رسانه ها و … همه به ما گفتند که تو نباید شکست بخوری! در صورتی که اصلا اینطوری نیست. اگر آماده شکست خوردن نباشیم هیچوقت خلاقیتی از ما بروز نخواهد کرد. هیچوقت چیز جدیدی کشف نمی کنیم.

فرض کنید همه انسان هایی که دنیا را تغییر دادند این دیدگاه را داشتند که نباید شکست بخورند، آن موقع چه اتفاقی می افتاد؟ آن موقع نه چراغی تولید می شد، نه دوربینی، نه اینترنتی وجود داشت و نه کامپیوتر و تبلتی. شاید هم نه من وجود داشتم نه شما! خیلی مهم است که بدانیم شکست موضوع بدی نیست و ترسیدن از شکست خوردن موضوع بسیار بدی است.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

دو راهکار برای مقابله با ترس از شکست:

1. در کار شیرجه بزنید

  • بپر وسط کار! یعنی خودتان را وسط کار قرار دهید، البته نه در کارهایی که ریسک شان خیلی بالا است. اگر ترس از شکست دارید خودتان را بیندازید در موقعیت. برای شنا کردن باید بپرید توی استخر و هیچوقت نمی شود از کنار استخر، شنا یاد گرفت.
  • نکته بسیار مهم این است که دقت کنیم در کارهایی که ریسک آن ها خیلی بالاست شیرجه نزنیم! در ابتدای کار در مورد کارهای کوچک این موضوع را امتحان کنیم و سپس پله به پله مهارت خود را ارتقا دهیم.

2. پیشگویی نکنید

  • یکی از اصلی ترین اشتباهاتی که باعث می شود کار ما به تعویق بیفتد این است که بیش از اندازه در مورد افراد و شرایط مختلف پیش گویی می کنیم و به دلیل گفت و گوی ذهنی با خودمان موضوعات را بیش از اندازه بزرگ می کنیم!
  • درصد قابل توجهی از ترس های ما هیچگاه رخ نخواهند داد و اکثر ترس های ما توهمی بیش نیستند. اما به دلیل توجه بیش از اندازه به آن ها، مشکلات زیادی برای خود ایجاد می کنیم.
  • کاری که باید انجام دهید این است که اطلاعات مناسب از منابع درست را کسب کنید. پس اگر به مواردی نظیر این که: اگر بروم اینطوری می شود! برخوردیم بدانیم که در حال ذهن خوانی یا پیش گویی هستیم و این باعث می شود که ترس از شکست بیشتر شود.
  • عملا ما اینقدر شرایط را بزرگ می کنیم که بدترین حالت ایجاد شود و ببینیم بدترین حالت چیست؟ و عملا با این کار ترس خود را بسیار زیاد می کنیم زیرا موضوع را به یک بحران تبدیل کرده ایم و سپس راجع به آن فکر می کنیم و بعد خواهیم گفت که ریسکش بالاست و آن را انجام نخواهم داد!
  • اما درست آن است که بگوییم من می خواهم این را انجام بدهم! ممکن است اینطوری هم شود و شرایط بحرانی هم رخ دهد، اما احتمال آن بسیار کم است. اگر هم آنطور شد مشکلی ندارد و بهتر از انجام ندادن است!

مایکل جردن می گوید:

می توانم شکست خوردن را بپذیرم اما تلاش نکردن را هرگز


مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید