دسته بندی نهاد های صنفی

انجمن چیست؟

دسته بندی نهاد های صنفی

دسته بندی نهاد های صنفی


ابتدا مقاله زیر را مطالعه کنید زیرا پیش نیاز مطلب حاضر است.

چگونگی کارکردهای اصناف


تعاونی چیست؟

تعاونی

مشارکتی از افرادی که هم‌ صنف یا تناسبی مشابه
  • شرکت تعاونی (Cooperative) مشارکتی است که عده‌ای از افرادی که هم‌ صنف یا تناسبی مشابه دارند. مثلاً همسایه، دوست، خویشاوند یا همشهری هستند برای دستیابی به منافع مشترک گردهم می‌آیند و در حقیقت بهم کمک می‌کنند و برای تهیه مسکن یا خرید مایحتاج یا کسب اعتبار و وام تعاونی درست می‌کنند، سرمایه معینی را درمیان می‌گذارند و دسته‌جمعی مشکل را حل می‌نمایند.
  • در واقع اعضای شرکت در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدیدمی‌آورند که به عنوان مثال در تهیه کالاهای مورد نیاز اعضا، با جمع‌آوری پول جزئی که هر عضو می‌پردازد، کالای مورد احتیاج اعضا را از دست اول خریداری و به همان قیمت تمام شده یا سود خیلی جزئی به اعضا می‌فروشد و بدین طریق واسطه‌های غیرضروری در کسب و تجارت و صاحبان این‌گونه مشاغل کاذب حذف می‌گردند.

انجمن چیست؟

انجمن

دسته‌ای از مردم که در جایی به هدف خاصی گرد آمده باشند.

  • انجمن به دسته‌ای از مردم گویند که در جایی گرد آمده باشند، یا مکان این گرد آمدن که برای کنکاش یا امر دیگر صورت گیرد. گاهی نام‌های گروه، فوج، مجمع، مجلس هم همین معنی را می‌دهد. مهم‌ترین عاملی که باعث اختلاف معنای انجمن با یک گروه یا دسته از مردم می‌شود، داشتن هدف مشترک است.
  • تشکیل انجمن از امور اصولی و اساسی هر صنفی است. انجمن‌ها توسعه برنامه‌ها و تداوم طرح‌هایی را تسهیل می‌کنند که برای بهبود وضع رفاهی و حقوقی اعضایشان طراحی شده‌است. آن‌ها موجب پیشبرد طرح ها و فعالیت‌ها و جلب حمایت نهادها از حوزه تخصصی انجمن می‌شوند.
  • انجمن‌ها برای اعضای خود مقررات و آیین‌نامه رفتاری وضع می‌کنند. آن‌ها جبهه متحدی در مقابل جهان گسترده می‌سازند و تداوم رشد و توسعه حرفه خود را از طریق آموزش منظم و جذب اعضای جدیدی که از مهارت بالایی برخودارند، تضمین می‌کنند.

تشکل چیست؟

تشکل

سازمانی که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود.

  • سازمان‌های مردم ‌نهاد یا سازمان عمومی غیردولتی یا سَمَن یا اِن‌جی‌اُ (Non governmental Organization) و به‌ اختصار (NGO) : در کلی‌ترین معنای خود، به سازمانی اشاره می‌کند که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود، اما نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین فردْ فردِ مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند.
  • بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد، غیرانتفاعی و مستقل از دولت هستند و بودجه این سازمان‌ها از راه کمک‌های مردمی و در مواردی نیز با کمک سازمان‌های دولتی، دولت یا ترکیبی ازاین روش‌ها و در قالب پروژه‌های مشترک تأمین می‌شود.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

سندیکا چیست؟

سندیکا

یک تشکیلات خودگردان از افراد، بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها یا افراد حقوقی
  • برخلاف اتحادیه صنفی، سندیکا یک تشکیلات خودگردان از افراد، بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها یا افراد حقوقی بوده که برای این متشکل می‌شوند تا منافعی که در آن سهیم هستند را ارتقاء دهند. در اکثر موارد هدف این تشکل‌ها افزایش سود اقتصادی خود تا حداکثر می باشد.

اتحادیه چیست؟

اتحادیه صنفی

تشکیل شده از افرادی خوشنام از هر صنف

  • اتحادیه صنفی تشکیل شده از افرادی خوشنام از هر صنف (گاها چند صنف مرتبط دارای یک اتحادیه بوده و افرادی منتخب از آن صنف‌ها) به منظور حمایت از حقوق صنفی آن رسته مشاغل و ایجاد همکاری در میان کاسبان آن صنف و بهبود خدمات به مصرف کنندگان و همچنین بهبود اقتصاد شهر و ارتباط با موسسه‌های دولتی و خصوصی و انجام وظیفه‌هایی در قوانین نظام صنفی و آئین نامه‌های مربوطه گرد هم می آیند و اتحادیه آن صنف را تشکیل می دهند. بازرسان اتحادیه هر صنف و رسته شغلی باید تخصص کافی در رسته آن شغل را داشته باشند.

انواع اصناف

برابر ماده ۴ قانون نظام صنفی کشور صنوف به چهار گروه ذیل تقسیم می شوند:
صنوف تولیدی گروهی از صنوف هستند که فعالیت و خلاقیت آنان منجر به تغییر فیزیکی یا شیمیایی مواد اولیه شده و منحصراً تولیدات خود را مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.
صنوف خدمات فنی گروهی از صنوف که فعالیت آنها منجر به رفع عیب و نقص یا مرمت و نگهداری کالا می گردد، یا اشتغال به آن مستلزم داشتن صلاحیت فنی می باشد.
صنوف توزیعی گروهی از صنوف که صرفاً نسبت به عرضه کالا از محل واردات یا تولیدات داخلی اقدام می کنند، بدون آنکه در تولید کالا یا تغییر دادن کیفیت آن نقش داشته باشند.
صنوف خدماتی گروهی از صنوف که با فعالیت‌های خود قسمتی از نیازهای جامعه را تأمین نموده و این فعالیت در زمینه تبدیل مواد به فرآورده ها یا خدمات فنی نباشد.

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید