راهکار های مبارزه با تنبلی

راهکاری های مبارزه با تنبلی

راهکاری های مبارزه با تنبلی

انواع اهمال کاری و تنبلی به 4 دسته کلی تقسیم می شود:

  1. اهمال کاری به دلایل گرایشی
  2. اهمال کاری به دلیل مسائل شناختی
  3. اهمال کاری به دلیل مسائل جسمی
  4. اهمال کاری آنلاین

در این مطلب به بررسی اهمال کاری به دلیل مسائل گرایشی می پردازیم.

اهمال کاری به دلیل مسائل گرایشی یعنی چه؟

منظور گرایش های درونی است که بتعث می شود مواقعی از انجام کار اجتناب کنیم.

اولین مورد اهمال کاری: فرار از زحمت

بسیاری از ما به این علت اهمال کاری می کنیم که فقط می خواهیم از زحمتی شانه خالی کرده و خودمان را راحت کنیم، لذا کاری را انجام نمی دهیم.

در اهمال کاری به دلیل فرار از زحمت، ما کار مهم را به هر دلیلی انجام نمی دهیم و به جای آن کاری دیگر را انجام می دهیم.

شاید بهترین مثال برای این کار زمانی باشد که غذا در خانه آماده است اما خودمان را با چیپس سیر می کنیم! این یک نمونه بسیار واضح از لذت طلبی و فرار از زحمت است.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

دو راهکار برای رهایی از تنبلی ناشی از فرار از زحمت:

راهکار 1: تعیین جایزه

یکی از بهترین روش ها برای مقابله با این نوع از اهمال کاری این است که به محض این که کار کوچکی انجام دادیم، به خودمان جایزه دهیم. این روش، به نظر خیلی ساده می آید اما می تواند بیش از اندازه به ما کمک کند.

جایزه باید چیزی باشد که ما دوست داریم و معمولا به عنوان اهمال کاری از آن استفاده می کنیم. مثلا اگر همیشه از انجام دادن کارهای مهم فرار می کنیم و در اینترنت در حال جستجو هستیم و بی هدف در سایت های مختلف پرسه می زنیم، با خودمان قرار بگذاریم اگر من بیست دقیقه این کاری را که یک مقدار زحمت دارد، انجام دادم به خودم جایزه میدهم و مثلا دو دقیقه با خیال راحت و بدون هیچ استرسی وبگردی می کنم.

در این صورت، لذت بسیار خوبی را تجربه خواهیم کرد. اول این که کار موردنظر انجام شده است و دوم این که از جایزه نیز لذت دو چندانی خواهیم برد.

راهکار 2: آماده کردن مقدمات

ترفند بسیار پر کاربرد بعدی، بحث آماده کردن مقدمات است. اگر کاری وجود دارد که ما به دلیل فرار از زحمت از آن می گریزیم باید قبل از فرا رسیدن موعد انجام آن، تمام مقدمات را آماده کنیم.

مثلا اگر قرار است که فردا صبح به ورزش صبحگاهی برویم، احتمال این که صبح بلند شویم و لباس های ورزشی مان را پیدا کنیم، کتانی هایی که احتمالا در انتهای جا کفشی هستند را برداریم، جورابی مناسب پیدا کنیم موسیقی خوبی همراهمان داشته باشیم، صبحانه بخوریم و … تقریبا صفر است!

ولی کافی است که شب قبل، این کار را انجام دهید  و همه چیز را آماده بگذارید حتی صبحانه ای که صبح می خواهید میل کنید را هم انتخاب کنید، همه چیز دم دست باشد با این هدف که وقتی صبح از خواب بلند شدید خیلی راحت تر به ورزش بروید.

راهکاری های مبارزه با تنبلی

ادامه اولین مورد اهمال کاری: فرار از زحمت این بار به لطف دیگران

مشکل دیگر در اهمال کاری به روش فرار از زحمت، این است که ما معمولا زحمت کار را گردن دیگران می اندازیم. ریشه این موضوع معمولا بحثی تربیتی است و متاسفانه بسیاری از والدین این کار را انجام می دهند.

شاید جالب باشد بدانید این موضوع در خانواده ما نیز وجود داشت. پدر و مادر من از روی علاقه زیاد، این رفتار را در فرزندان خودشان شکل دادند و من هم به عنوان یکی از فرزندان آن ها، کمی دچار این مشکل بودم.

برای مثال: بسیاری از پدر و مادرها به خاطر علاقه خیلی زیاد به فرزندانشان سعی می کنند همه کارهایی را که فرزندانشان باید انجام دهند، از دوش آن ها بردارند و این باعث می شود که فرزندان در ادامه زندگی خود، نسبت به برخی از کارها مسئولیت پذیر نباشند و از زیر بار بعضی کارها شانه خالی کنند.

مثلا فرض کنید که همسرم از من می خواهد که زباله ها را بیرون بگذارم و از آنجایی که من به این کار علاقه ندارم و مکانیزم اهمال کاری فرار از زحمت در من فعال شده است، سرم را شلوغ جلوه می دهم یا خودم را درگیر یک کار می کنم یا جواب نمی دهم تا همسرم خودش این کار را انجام دهد.

با این شانه خالی کردن چه اتفاقی می افتد؟! آن زحمت از سمت من دفع می شود و من دیگر زحمتی را متحمل نمی شوم. اما من اهمال کاری کردم و این موضوع خیلی بیشتر از آن چیزی که فکرش را می کنیم برایمان اثر خواهد داشت.

به عنوان اولین گام در جلوگیری از این نوع اهمال کاری ما باید افراد قربانی را پیدا کنیم. افرادی که متاسفانه قربانی اهمال کاری ما می شوند.  بعد، از آن ها بخواهیم که جور کار ما را نکشند! مخصوصا اگر فردی هستیم که ارتباطات اجتماعی قوی داریم و دارای دوستان زیاد و شاید هم کمی دوست داشتنی هستیم، ممکن است افراد زیادی حاضر شوند این کارها را برایمان انجام دهند.

مثال: دوستی دارم که روابط اجتماعی بسیار بالایی دارد و به دلیل همین روابطی که ایجاد کرده در حیطه رفت و آمد معمولا اهمال کاری می کند و همیشه کسی باید او را برساند! از آنجایی که رفت و آمد با این دوست من بسیار لذت بخش است اکثر افراد از این موضوع خیلی ناراحت نمی شوند، اما به مرور زمان دوستان او حس خوبی نخواهند داشت.


مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید