رمز ارز و ارز دیجیتال چیست؟

رمز ارز چیست؟

رمز ارز چیست؟

«رمز ارز» یا «ارز رمزنگاری شده» یک نوع ارز دیجیتال است که به وسیله تکنولوژی رمزنگاری امنیت آن تضمین می‌شود. در طی سال‌های اخیر، افزایش شدید قیمت بیت‌کوین باعث ایجاد تعداد زیادی رمزارز شده است. اما رمز ارز چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال، تفاوت رمز ارز و ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم و تکنولوژی‌های مختلف مورد استفاده در ارزهای رمز‌نگاری شده را توضیح می‌دهیم.

کاربرد رمز ارز

«رمز ارز» (Cryptocurrency) نوعی ارز دیجیتال است که امکان انتقال ارزش در محیط دیجیتال را برای افراد فراهم می‌کند. برای پاسخ به سوال رمز ارز چیست باید کلمات تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنیم. رمز ارز از ترکیب دو واژه «رمزنگاری» (Cryptography) و «ارز» (Currency) به وجود آمده است. بنابراین رمزارز از تکنیک‌های رمزنگاری به طور گسترده برای امن کردن انتقال پول بین افراد استفاده می‌کند.

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده است که رمزارزها با سیستم‌های پرداخت آنلاین بانکی چه تفاوت‌هایی دارند. در نگاه اول و از منظر کارکرد، این دو سیستم هیچ تفاوتی باهم ندارند. هر دو این روش‌ها برای انتقال ارزش و خرید در فضای آنلاین استفاده می‌شوند. اما اگر کمی عمیق‌تر به این دو سیستم نگاه کنید متوجه تفاوت‌های اساسی آن‌ها خواهید شد.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

ارز دیجیتال چیست ؟

همان‌طور که گفته شد رمز ارز نوعی ارز دیجیتال است. خیلی از افراد این دو مفهوم را به جای هم استفاده می‌کنند. این در حالی است که رمزارزها فقط یک دسته از ارزهای دیجیتال را شکل می‌‌دهند. ارز دیجیتال شکلی از پول است که فقط در فضای دیجیتال و الکترونیک وجود دارد. برای استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات باید از کامپیوتر یا کیف پول متصل به اینترنت استفاده کنید.

ارزهای دیجیتال کاربردی مشابه با پول فیات دارند. از آن‌ها می‌توانید برای خرید کالا یا پرداخت هزینه خدمات استفاده کنید. این ارزها امکان انجام تراکنش‌های فوری در سطح بین‌الملل را فراهم می‌کنند. با استفاده از ارزهای دیجیتال یک نفر در شرق آسیا می‌تواند در کمترین زمان به شخصی در آمریکا ارز انتقال دهد.

ویژگی‌های ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال شامل ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از ارزهای فیزیکی متمایز می‌کنند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارزهای دیجیتال تنها به شکل دیجیتال موجود هستند و معادل فیزیکی ندارند.
  • ارزهای دیجیتال می‌توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند. رمزارزهایی مانند لایت‌کوین، کاردانو و سولانا نمونه‌ای از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند. این درحالی است که پول فیزیکی کاملا توسط سیستم متمرکز تولید و توزیع می‌شود.
  • ارزهای دیجیتال همانند ارزهای فیزیکی برای انتقال ارزش استفاده می‌شوند. اما مفهوم انتقال ارزش در آن‌ها گسترده‌تر از ارزهای فیزیکی است. به عنوان مثال یک ارز دیجیتال در بازی رایانه‌ای می‌تواند عمر بازیکن را افزایش دهد یا امکانات بیشتری در اختیار او بگذارد.

انواع ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یک اصطلاح جامع است که برای توصیف انواع ارزهای مختلف موجود در فضای الکترونیکی استفاده می‌شود. به طور کلی سه نوع مختلف ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1-رمز ارز‌ها

رمزارزها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که از تکنیک‌های رمزنگاری برای تایید و حفظ امنیت معاملات در شبکه بهره می‌گیرند. رمزنگاری علاوه بر آن در تولید و مدیریت ایجاد این ارزها به کار می‌رود. بیت‌کوین و اتریوم دو نوع معروف از رمز ارزها هستند.

2-ارزهای مجازی

«ارزهای مجازی» (Virtual Currencies) ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری نشده هستند (غیرقانونی نیستند و فقط قانونی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.) که توسط توسعه‌دهندگان یا یک موسسه متشکل از ذینفعان، کنترل می‌شوند. ارزهای مجازی می‌توانند به صورت الگوریتمی توسط پروتکل تعریف و کنترل شوند. مثال مناسب برای ارزهای مجازی، توکن‌های یک بازی است که مقررات آن توسط توسعه‌دهندگان تعریف و کنترل می‌شود.

3-ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی

«ارزهای دیجیتال بانک مرکزی» (Central bank digital currencies | CBDCs) ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری شده هستند که توسط بانک مرکزی یک کشور تولید می‌شوند. CBDC می‌تواند مکمل یا جایگزین ارز فیات سنتی باشد. برخلاف ارز فیات که به دو شکل فیزیکی و دیجیتالی وجود دارد، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی فقط به صورت دیجیتال وجود دارند. انگلیس، سوئد و اروگوئه از جمله کشورهای هستند که قصد دارند نسخه دیجیتالی ارزهای بومی خود را راه‌اندازی کنند.

تماس با ما

مدیر فروش : 09935907409

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید