مجوز تولید بدون کارخانه چیست؟

مجوز توليد بدون كارخانه چیست؟

مجوز تولید بدون کارخانه

سئوال: تولید بدون کارخانه یعنی چه؟

تدوین و بکارگیری سیستمی که با آن بتوان نسبت به تولید محصولات متنوع جهت تکمیل سبد محصولات با استفاده از ظرفیت های بالقوه سایر واحد های تولیدی بدون ایجاد کارخانه اقدام نمود و فقط در موارد ضروری خط مونتاژ و بسته بندی را راه اندازی نمود.

سئوال: تولیدات بدون کارخانه به چه تولیداتی گفته می شود؟

تولیدات بدون کارخانه به تولیداتی گفته می شود که با استفاده از ظرفیت های خالی سایر تولید کنندگان و با حداقل سرمایه گذاری و صرف هزینه های ثابت و سربار جانبی اندک بتوان محصول مورد نظر را تولید کرد.

سئوال: تولیدات بدون کارخانه به چند دسته  تقسیم می شود؟

تولیدات بدون کارخانه به دو دسته تولیدات خانگی و صنعتی تقسیم می شود.

ضرورت استفاده از مجوز تولید بدون کارخانه

  • «مجوز تولید بدون کارخانه» عنوان مدل جدیدی از کسب و کار است که در سال‌های گذشته توسط برخی تولیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته که با اتخاذ استراتژی برون‌سپاری کامل بخش ساخت و توجه به بخش‌های دیگر زنجیره تولید که ارزش بیشتری برای بنگاه دارند، سودآوری مناسبی را برای کسب و کار خود ایجاد نموده اند.
  • مجوز تولید بدون کارخانه در واقع سیستمی ایجاد می‌کند که برای تولید یک محصول احتیاجی به سرمایه‌گذاری جدید در زمین، تاسیسات و ماشین آلات نمی باشد و از زیرساخت‌های موجود باتبدیل‌ ظرفیت‌های بالقوه موجود به بالفعل استفاده می گردد. در یک جمله یعنی هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر! امروزه مسئله بهره‌وری و استفاده بهینه از تمامی امکانات تولیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها نقش کلیدی دارد.
  • افزایش قابلیت‌های بهره‌گیری از منابع تولیدی می‌تواند حرکت مؤثری در تولید کمی و کیفی محصولات صنعتی ایجاد کند. ساخت کارخانه کار بسیار سخت و هزینه بری است، اما برپا نگهداشتن آن و گرداندن چرخه تولید، بسیار مشکل تر است. این در حالی است که در کشور ما به این موضوع کمتر با نگاه کارشناسی نگریسته می شود و بیشتر توجه و سرمایه ما به سمت احداث کارخانه است. مطلوب برای واحد های صنعتی این است که با حداکثر ظرفیت در سه شیفت کاری فعالیت داشته باشد. در حال حاضر در بسیاری از کارخانه های تولیدی ظرفیت خالی وجود دارد که طبق آخرین تحقیقات بیشترین علت آن توسط مدیران واحد های صنعتی کمبود نقدینگی ذکر شده است.
  • از طرفی با همین اوضاع، هر ساله شاهد ایجاد واحد های صنعتی هستیم که اکثرا تولیداتی مشابه با واحد های موجود داشته و وضعیت فعالیت آنها نیز پس از راه اندازی، شبیه به واحد های قبلی می گردد. اگر سرمایه های مورد نیاز برای ایجاد واحد صنعتی جدید با راهکاری مناسب به واحد های صنعتی موجود تزریق گردد، درصد زیادی از مشکلات فعلی کشور شامل رکود واحد های تولیدی، نیاز به واردات، حجم کم صادرات، اشتغال و … حل شده و شاخصهای بهره وری بطور چشمگیر رشد می نماید. مدل مجوز تولید بدون کارخانه، یکی از روشهای مناسب و شناخته شده ای است که با ایجاد زیرساخت های لازم و رفع موانع اجرایی آن، می تواند در این مرحله کمک شایانی به رشد صنعت داشته باشد.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

مزایای مجوز تولید بدون کارخانه

منافع ناشی از اجرای مجوز تولید بدون کارخانه
مدل مجوز تولید بدون کارخانه منافع زیادی برای ذینفعان دولت ، واحد صنعتی موجود، متقاضی جدید و درنهایت کشور دارد که برخی از آنها باختصار در ادامه ذکر می گردد:

  • جلوگیری از صرف هزینه های زیاد برای ایجاد زیرساخت های صنعتی جدید در مناطق صنعتی نظیر شهرکهای صنعتی
  • کاهش فشار بر سیستم بانکی جهت اخذ تسهیلات سرمایه در گردش با توجه به تکمیل ظرفیت واحد ها با سرمایه های اشخاص حقیقی و حقوقی
  • افزایش شاخص های مربوط به بخش صنعت
  • کاهش هزینه های سرمایه گذاری ثابت در تولید محصول
  • انعطاف پذیری بالا در تغییرات لازم اعم از میزان تولید و تنوع تولید
  • افزایش فعالیت های طراحی مهندسی و نوآوری در ارائه محصولات با توجه به ماهیت عناصر تولید بدون کارخانه
  • سهولت در امور مدیریت؛ اداره کردن واحد های بزرگ پیچیدگی خاص خودش را دارد بطوریکه مدیر را به شدت درگیر مسائل روزمره نموده و از مسائل مهمی نظیر مطالعات بازارهای جدید و محصولات جدید باز می دارد.

با توجه به افزایش میزان تولید در واحد ها، مزیت صرفه‌جویی به مقیاس یا مزیت مقیاس برای واحد ها ایجاد شده و شرایط رقابتی مناسبی را برای واحد ها ایجاد می نماید.
باید درنظر داشت که مجوز تولید بدون کارخانه، به‌معنای نبودن کارخانه در فرایند تولید نیست، بلکه به این معناست که میزان دغدغه‌ها و مشکلات ناشی از کارخانه‌داری برای طرفین قرارداد به حداقل می‌رسد، به سبب اینکه از سایر منابع و امکانات بهره می‌جوید .

چالشهای اجرای مجوز تولید بدون کارخانه

اگرچه توسعه و گسترش کسب و کارهای مبتنی بر تولید بدون کارخانه در زمینه‌های مختلف در کشور طی سال‌های اخیر، حاکی از تمایل به این نوع کسب و کار و استفاده از پتانسیل‌ها و امکانات بالقوه و قابل ملاحظه کشور در این بخش است اما بررسی‌ها بیانگر وجود چالش‌هایی در این زمینه می باشد.

یادآوری می گردد در این نوشته بحث در مورد تولیدات صنعتی بدون کارخانه می باشد و بحثی روی تولیدات خانگی نداریم. عمده چالش اجرای مجوز تولید بدون کارخانه عدم وجود قوانین جامع و فرهنگ سازی مناسب در این مورد می باشد. عمده مشکلات موجود جهت اجرای روش تولید بدون کارخانه بشرح ذیل مطرح می گردد:

1- عدم به رسمیت شناختن فعالیت بدون کارخانه

  • در حال حاضر هیچگونه مجوزی در سازمانهای مرتبط با بحث تولید برای این مدل تولید صادر نمی گردد. علیرغم اینکه در ماده 43 دستورالعمل 100 ماده ای سرمایه گذاری وزیر محترم صنعت، معدن وتجارت که اخیرا به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها ابلاغ شده است به این موضوع اشاره شده است ولی فقط در حد تعریف مدل بوده است و هیچ گونه دستورالعمل اجرایی برای نحوه صدور مجوز تا کنون تعریف نشده است.
  • ماده 43 “تولید بدون کارخانه با رعایت ضوابط و دریافت شناسه کسب و کار رسمیت می یابد. محصول تولیدی با این روش، یک محصول جدید محسوب می شود که رعایت استانداردها در مورد آن الزامی است.”

2- عدم فرهنگ سازی در خصوص مدل مجوز تولید بدون کارخانه

  • در رابطه با مجوز تولید بدون کارخانه اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته است و بجز مواردی خاص برنامه جامعی در خصوص ترویج و آموزش این روش کسب و کار وجود ندارد. شاید به جرات بتوان گفت تنها نهادی که در رابطه با آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه برنامه دارد سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران باشد که از طریق حوزه معاونت صنایع کوچک شرکت شهرکهای استانها اجرا می گردد که البته کیفیت و کمیت برنامه ها جای بحث دارد.
  • التزام به همکاری متقابل و توجه به منافع دراز مدت به جای منافع کوتاه مدت از اصول مهم در کسب و کارهایی است که بر پایه سفارش دهی و سفارش گیری استوار است. عدم شناخت مناسب سفارش دهندگان و سفارش گیرندگان ( مخصوصا سفارش گیرندگان) از اصول حاکم بر این روش کسب و کار، بکارگیری این روش را با مشکل دچار کرده است.

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید