نحوه تولید گز مرحله سوم

نحوه تولید گز مرحله سوم


برای خواندن قسمت اول این مطلب بر روی لینک زیر کلیک کن.

نحوه تولید گز مرحله دوم


مرحله سوم: قالب‌گیری و برش

در فرآیند تولید گز هنگامی‌که گز درون پاتیل به مرحله آخر پخت می‌رسد و از دستگاه خارج می‌شود بر روی سینی مخصوص قرار می‌گیرد. هر سینی گز که حدود پنجاه کیلو گز در خود جای‌داده توسط کارگر (سر گیر) به تکه‌های کوچک حدود ۱/۵ کیلو که به آن سر می‌گویند تقسیم می‌شود.
این عمل سر گرفتن نام دارد؛ و برای ادامه‌ی این مرحله، باید تعیین کنیم آیا محصول باید تبدیل به گز لقمه‌ای شود یا گز آردی؟ و یا درصورتی‌که از هر ۲ نوع می‌خواهیم چه نسبتی از آن باید تقسیم‌بندی شود.

در تقسیم بندی کلی دو نوع گز داریم:
گز لقمه‌ای
  • این گز به‌صورت تکه‌های مکعب مستطیل و با ابعاد مشخص در روکشی از سلوفان یا متالایز بانام علمی (پلی‌پروپیلن) بسته‌بندی می‌شود.
  • بهتر است روکش داخلی گز لقمه‌ای به‌گونه‌ای باشد که هوا، رطوبت و نور به آن وارد نشود. این روکش، ماندگاری گز لقمه‌ای را افزایش می‌دهد.
گز آردی یا گز گلی
  • هر نوع گزی که در بستری از آرد نگهداری شود به گز آردی یا گلی موسوم است. آرد برای حفظ و نگهداری گز از قدیم‌الایام مورداستفاده قرارگرفته است. وزن خالص گزهای آردی شامل وزن آرد نیست و معمولاً ۴۵۰ گرم گز در ۲۵۰ گرم آرد نگهداری می‌شود.
  • آرد گز آردی باید آرد سه صفر سفید با رطوبت حداکثر ۱۴ درصد باشد و ازنظر آلودگی میکروبی تحت کنترل و نظارت کارشناسان کنترل کیفی قرار گیرد. چون آرد به‌کار رفته در بسته‌بندی گز آردی، حرارت دهی نمی‌شود کنترل آلودگی‌های میکروبی در آن بسیار مهم است.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید :ثبت نام تامین کنندگان


فرم دهی گز

  • برای فرم دهی گزهای آردی (سکه‌ای و گلی) هر سر گز توسط (لول کن) باریک می‌شود. این عمل باید با دقت و تبحر خاصی انجام شود. اگر لول کن، به‌صورت حرفه‌ای انجام نشود گز ( چقر) می‌شود. در ادامه، گز لول شده را به تکه‌های یک وزن تقسیم می‌کنند.
    این عمل با فشار دو انگشت اشاره و شست و سریع انجام می‌شود. اگر در این مرحله، سرعت لازم رعایت نشود تکه‌های گز سرد شده و در دستگاه فرم دهی به شکل دلخواه تبدیل نمی‌شود.

سئوال: در فرآیند ساخت گز، پوکه دادن یعنی چه؟ به تبدیل گز لول شده به تکه‌های کوچک پوکه دادن گفته می‌شود.

گز گل‌درشت  به گز گلی، گز گل‌درشت هم می‌گویند.
گز گلریز  به گز سکه‌ای، گز گلریز هم می‌گویند.
  • در ادامه مرحله فرم دهی، پوکه‌ها داخل دستگاه‌های برش که به شکل دایره هست پرداخت می‌شود. این پروسه را پرداخت گز می‌نامند. لازم به ذکر است دستگاه برش مخصوص پرداخت گز سکه‌ای یا گلریز با دستگاه برش مخصوص پرداخت گز گلی یا گل‌درشت ازنظر اندازه قالب‌ها (دایره‌ها) متفاوت است.
  • ضمناً از آنجاکه تهیه و پرداخت گز سکه‌ای یا گلریز، معمولاً بسیار کندتر از گز گلی یا گل‌درشت انجام می‌شود و از سویی تقاضا برای گز گلریز یا سکه‌ای نیز به‌مراتب، بیشتر از گز گل‌درشت است لذا طی سالیان اخیر به‌صورت ابتکاری، کارخانه‌های مهم و بزرگ گز سازی، مجهز به دستگاهی شده‌اند که خروجی آن به‌طور اتوماتیک، گزهای گلریز یا سکه‌ای با ظرفیت خوب و بالایی است.

بسته‌بندی و توزین

  • در ادامه و پس از گذشت چند ساعت از پرداخت گز، نوبت به جعبه کردن و توزین آن می‌رسد سپس جعبه گزها که عموماً محتوی ۴۵۰ گرم گز خالص است، از روی نوار دستگاه تاریخ‌زن یا جت پرینتر به‌منظور درج تاریخ تولید و انقضاء، سری ساخت و سایر موارد احتمالی عبور داده می‌شوند و به‌صورت لیزری، این موارد بر روی جعبه‌ها چاپ می‌شود.
  • در انتها، جعبه‌های آماده‌شده به‌وسیله دستگاه شیرینک و توسط رول‌های شفاف بسته‌بندی که اکثراً از جنس سلوفانهای پلی‌اتیلن می‌باشند وکیوم شده و آماده فروش به مشتری و مصرف‌کننده است.

شیوه‌ی آماده‌سازی گز لقمه‌ای

  • نحوه آماده‌سازی گز لقمه‌ای نسبت به شیوه بیان‌شده برای گز آردی متفاوت است و حتی سالن‌های آماده‌سازی آن نیز کاملاً جدای از هم است. مرحله قالب‌گیری و برش گز لقمه‌ای به‌این‌ترتیب است که هنگام خارج کردن گز آماده‌شده از پاتیل، برای تولید گز لقمه‌ای تکه های گز (حدود ۲ کیلو) در قالب‌های کالیبره شده قرارمی‌گیرد و با فشار وردنه با دستگاه پهن کن، پهن می‌شود.
  • گزهای پهن‌شده خنک می‌شود تا چسبندگی آن برای برش توسط دستگاه به حداقل برسد. بدیهی است پس از برش، گزهای خروجی از دستگاه برش به دستگاه‌های دوسرپیچ منتقل‌شده و به‌وسیله متالایز بسته‌بندی دوسرپیچ می‌شوند.

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید