خود کنترل گری چیست؟

خود كنترل گري چيست؟

خود کنترل گری چیست؟

خودکنترلی چیست؟

خودکنترلی مهارتی است که به شما کمک می‌کند تا به آنچه در زندگی می‌خواهید، برسید. در این تعریف به کلمه مهارت توجه داشته باشد. در این واقع این کلمه همان چیزی است که می‌توانید روی آن کار کنید و آن را بهبود بخشید.

این مهارت مستلزم منظم کردن افکار، احساسات و رفتارهای شما برای رسیدن به اهداف خاص یا دوری از نتایج نامطلوب است.

در واقع شما در حال پرورش قدرت مقاومت در برابر وسوسه، به تاخیر انداختن رضایت و تمرکز بر اولویت‌های خودتان هستید.

همان‌گونه که اراده خود را به سمت یک نتیجه دلخواه هدایت می‌کنید، بهتر است در کنار آن تصمیم بگیرید که کارهایی که این نتیجه به خطر می‌اندازد را کنار بگذارید. به‌عنوان مثال، احتمالا بخواهید ایمیل کاری خود را بررسی کنید؛ اما این کار را نمی‌کنید؛ چراکه در تلاشید تعادل بهتری بین کار و زندگی ایجاد کنید. اما در طرف دیگر، برای انجام خودکنترلی، تصمیم می‌گیرید که در مورد انجام کارها آگاهانه رفتار کنید. احتمالا با بیدار شدن در ساعت معینی از روز، بدون توجه به تمایل‌تان برای چرت زدن، به سمت هدف خودتان یعنی ایجاد عادات خواب بهتر پیشرفت کنید.

خودکنترلی یک منبع محدود است و استفاده زیاد از آن می‌تواند منجر به خستگی تصمیم شود که این شرایط به عنوان «فرسایش اراده» شناخته می‌شود.

یعنی هر دفعه که خودکنترلی می‌کنید، قدرت تصمیم‌گیری شما کاهش می‌یابد تا اینکه روز بعد دوباره شروع کنید. به همین دلیل احتمالا بعد از یک روز کاری طولانی نتوانید تصمیم‌ بگیرید.

تفاوت خودکنترلی با اراده چیست؟

نداشتن خودکنترلی با نداشتن اراده یکی نیست و درک تفاوت آن‌ها به شما کمک می‌کند تا هر دو را برای رسیدن به اهداف خودتان بهبود بخشید. خودکنترلی برای تنظیم احساسات و تصمیم‌گیری شما کار می‌کند. قدرت اراده به شما کمک می‌کند در لحظه وسوسه در مقابل انگیزه ناگهانی خود مقاومت کنید.با توجه با تعریف بالا می‌توان گفت که خودکنترلی یعنی چگونه هر روز خودتان را به باشگاه می‌رسانید. اما قدرت اراده، روشی است که وقتی آماده تسلیم شدن هستید، پیش می‌روید. خودکنترلی به نحوه ساختار وعده‌های غذایی خود در هفته و آنچه از فروشگاه مواد غذایی می‌خرید، اشاره دارد. اما قدرت اراده نحوه مقاومت شما در برابر پرخوری است. اگر همیشه برای انجام کارها دچار وسوسه‌های عجیب و اهمال کاری می‌شوید، شاید بد نباشد نگاهی به سمینار عملگرایی و قدرت اراده داشته باشید.

تفاوت خودکنترلی با انضباط شخصی چیست؟

اگرچه شما از خودکنترلی و انضباط شخصی برای دوری از وسوسه‌های امروزی جهت به دست آوردن پیشرفت فردا استفاده می‌کنید، پس می‌توان گفت که خودکنترلی کاملا مترادف با نظم و انضباط نیست. خودکنترلی یعنی توقف یک رفتار یا شروع یک رفتار جدید. در مقابل، انضباط شخصی در مورد دنبال کردن آن تغییر است. خودکنترلی به شما کمک می‌کند تا تغییری مانند ثبت‌نام برای عضویت در باشگاه ایجاد کنید؛ اما انضباط شخصی به شما کمک می‌کند تا این تصمیم را دنبال کنید و بارها و بارها در باشگاه حاضر شوید. خود کنترلی با انضباط شخصی فرق دارد؛ اما مکملِ هم هستند.

با داشتن خودکنترلی شما می‌دانید که کنترل لازم برای ایجاد تغییرات را دارید و به سمت اهدافی که با ارزش‌های شما هماهنگ هستند، کار می‌کنید.

نتایج به کار گیری خود کنترل گری:

  • بهبود تصمیم‌گیری
  • شانس موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفه‌ای
  • روابط سالم‌تر
  • هوس‌های ناسالم کمتر (مانند الکل یا سیگار)
  • افزایش عملکرد تحصیلی
  • بهبود سلامت جسمی
  • سلامت روانی بهتر
  • اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتر
  • مهارت‌های رهبری بهتر
  • توانایی بهتر برای دفاع از خود

خودکنترلی را همانند یک عضله تصور کنید که تقویت صحیح آن نیازمند تمرین، صبر و فداکاری است.

راهکارهای چگونگی ایجاد خود کنترلی:

1. کوچک شروع کنید

اهداف کوچکی را تعیین کنید و برای تکمیل آن‌ها به خودتان پاداش دهید. اگر قصد دارید زمان حضور در شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهید، ابتدا گوشی خودتان را به مدت 30 دقیقه در اتاق دیگری بگذارید. سپس به‌تدریج مدت زمان دوری را افزایش دهید.

2. بزرگ فکر کنید

به یاد آوردن تصویر و فکر بزرگ از خودتان، شما را از تصمیم‌گیری‌های بی پروا نگه می‌دارد. هنگامی که تاثیرات بلندمدت رفتار خود را درک می‌کنید، حفظ خونسردی و خودکنترلی آسان‌تر است. خود کنترلی به ما کمک می‌کند که برای دستاوردهای طولانی مدت، دردهای کوتاه را تحمل کنیم.

3. کمی استراحت کنید

فرسایش اراده یعنی از دست دادن کنترل تکانه در زمانی که خسته هستید. در این شرایط شما به‌صورت واضح فکر می‌کنید و بیشتر در معرض وسوسه‌ها قرار می‌گیرید. برای جلوگیری از این موضوع، بین 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید تا استراحت کافی داشته باشید.

4. تمرینات بدنی انجام دهید

ورزش بدنی، قشر پیش‌پیشانی (ناحیه‌ای از مغز که مسئول کنترل خود است) را فعال می‌کند. انجام فعالیت بدنی حتی اگر جزئی و کوتاه باشد را جدی بگیرید و حتما در برنامه‌های روزانه خود قرار دهید.

برگرفته از سایت بیشتر از یک پیام بهرام پور


تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید