مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید قسمت اول

مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید

کسب و کار: کسب‌وکار به معنای خرید و فروش و تجارت است. همچنین، کسب و کار را می توان فعالیت پول‌ساز و تجارتی که از آن پول حاصل شود، تعریف کرد.

به طور کلی، کسب‌وکار نوعی از مشغولیت است که شامل فعالیت‌های از قبیل تولید، خرید کالا و ارائه خدمات با هدف فروش و کسب درآمد باشد.

ایده: اولین نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار جدید یک ایده خوب است.

اما باید توجه نمود فاصله زیادی بین داشتن یک ایده خوب با راه اندازی یک کسب و کار موفق وجود دارد. برای طی کردن مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید باید ویژگی‌های یک کارآفرین را از آن خود کنید.

این را بدانید که بسیاری از شرکت‌های غول پیکر زمانی یک استارت‌آپ کوچک بوده‌اند مانند شرکت‌های فیس‌بوک، واتس‌آپ و اوبر و …


راه اندازی یک کسب و کار

برای افرادی که تا به الان هیچ کسب و کاری را راه‌ اندازی نکرده‌اند، این کار وحشت‌آور به نظر می‌رسد. البته در واقع این فرآیند ساده‌ای است ولی نیاز به تلاش زیاد، پول، شب بیدار ماندن، فداکاری و شکست قبل از پیروزی دارد.

در تصویر زیر نمودار تجمعی شکست کسب و کارها در آمریکا را ملاحظه می‌کنید که در عرض ۱۰ سال 71 درصد از آن‌ها شکست خورده‌اند. عوامل زیادی از جمله عدم برنامه‌ریزی، عدم شناخت منابع لازم و چالش‌های پیش‌ رو در این شکست‌ها نقش دارند.

نمودار شکست کسب و کارها

مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید

برای راه اندازی یک کسب و کار نیاز به ایده دارید. برای تبدیل ایده به یک کسب و کار ۱۱ مرحله زیر را طی کنید.

  • چالش‌های راه‌اندازی یک کسب و کار را در نظر بگیرید.
  • برای حفاظت از دارایی‌های شخصی، یک شرکت ثبت کنید.
  • طرح کسب و کار خود را بنویسید.
  • بودجه لازم را تامین کنید.
  • از افراد متخصص و مناسب بهره بگیرید.
  • مکان شرکت را انتخاب کنید و وب‌سایت خود را طراحی کنید.
  • تبدیل به متخصص بازاریابی شوید.
  • ارزش قابل ارائه و نقاط تمایز خود را مشخص کنید.
  • پایگاه مشتریان خود را بسازید.
  • کسب و کارهای رقیب را به صورت جامع بررسی کنید.
  • برای هر اتفاقی آماده باشید.

۱. در نظر گرفتن چالش‌های پیش‌ رو

راه‌اندازی یک کسب و کار تعهد زیادی را برای شما ایجاد می‌کند. قبل از شروع به کار در مورد زمان، منابع و انرژی موردنیاز اطلاعات کسب کنید. در ادامه مهم‌ترین چالش‌های پیش‌ رو در مراحل راه اندازی یک کسب و کار را فهرست کرده‌ایم.

  • داشتن ایده برای محصول یا خدمتی منحصربه‌فرد.
  • داشتن برنامه و چشم‌انداز برای کسب و کار
  • منابع مالی کافی
  • استخدام کارمندان شایسته
  • کار کردن در ساعات طولانی
  • نا امید نشدن در صورت عدم پذیرش محصولات و خدمات توسط مشتریان
  • مدیریت زمان کارآمد
  • ایجاد تعادل بین کار و زندگی
  • دانستن زمان مناسب برای تجدید نظر کردن در استراتژی‌ها

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

۲. ثبت یک شرکت برای حافظت از دارایی‌های شخصی

بدون ثبت یک شرکت، دارایی‌های شخصی شما به دلیل مسئولیت و بدهی‌های کسب و کارتان، در معرض خطر قرار می‌گیرند.

البته این کار صد درصد از دارایی‌های صاحبان شرکت محافظت نمی‌کند، اما احتمال ریسک را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین اقدامات لازم برای حافظت از مالکیت معنوی محصولات و خدمات باید انجام گیرند.

3. طرح کسب و کار

باید ایده خود را به یک بیزنس پلن تبدیل کنید. در طرح تجاری پیش‌بینی موارد متعددی از جمله میزان سرمایه، نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز انجام می‌گیرد. کسب و کارهایی که با تدوین بیزنس پلن کار خود را آغاز می‌کنند، جوانب امور را بهتر می‌سنجند و در مورد چالش‌های پیش‌ رو دیدگاه بهتری دارند.

طرح تجاری به زبان ساده، شرح مکتوب آینده شرکت شما است و فعالیت‌های آن را مشخص می‌کند. به طور معمول، استراتژی‌های 3 تا 5 سال اول کسب و کار، توسط بیزنس پلن تعیین می‌شود.

4. تامین بودجه

برای شروع کار، به سرمایه نیاز دارید، البته هیچ رقم ثابتی برای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف وجود ندارد. بودجه مورد نیاز بسته به حوزه‌های تخصصی مختلف و شرایط، متفاوت است. هزینه‌های یک استارت‌آپ کوچک پاره وقت بدون هیچ‌گونه امکانات خاص، حقوق به کارکنان و سایر هزینه‌های تولید بسیار کمتر از یک واحد تولیدی با ماشین‌آلات پیشرفته و کارکنان متعدد است.

منابع اصلی تامین بودجه در مراحل راه اندازی یک کسب و کار چیست؟

در تصویر زیر نحوه تامین مالی استارت‌آپ‌های آمریکایی را مشاهده می‌کنید. تقریبا در هر ماه 565000 استارت‌آپ در آمریکا راه‌اندازی می‌شوند. بر اساس تصویر زیر در بیشتر مواقع تامین بودجه برای راه‌اندازی کسب و کار از پس‌انداز کارآفرینان است. توجه داشته باشید که هزینه راه‌اندازی کسب و کار بسیار بیشتر از چیزی است که افراد در ابتدا تصور می‌کنند.

روش‌های تامین بودجه برای راه‌اندازی کسب و کار

همه طرح‌های تجاری، یک برنامه مالی دارند. این برنامه شامل ترازنامه، پیش‌بینی فروش، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد است. دقت داشته باشید 82 درصد از کسب‌وکارها به دلیل مشکلات در «جریان نقدی» (Cash Flow) شکست می‌خورند.

از این صورت‌های مالی برای تعیین میزان سرمایه لازم برای شروع کار استفاده می‌شود. معمولا ارقام به طور قابل توجهی بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا پیش‌بینی می‌کردید. به عنوان مثال، افراد زیادی بدون این‌که هزینه ساخت اپلیکیشن موبایل را بدانند، برای ایده‌های مختلف پیشنهاد ساخت آن را می‌دهند. حتی اگر یک اپلیکیشن فروشگاهی کوچک ایجاد کنید، برای شما بین 50 هزار تا ۱۰۰ هزار دلار در آمریکا هزینه خواهد داشت و اگر چنین پولی را نداشته باشید، باید از روش‌های تامین مالی بهره بگیرید.

طبق مطالعات، در آمریکا 22 درصد از وام‌های تجاری به مشاغل کوچک تعلق می گیرد و 88 درصد آن‌ها برای شرکت های بزرگی است که در قبل تاسیس شده‌اند. این اختلاف زیاد در میزان وام‌های شرکت‌های کوچک و بزرگ به این دلیل است که بانک‌ها به شرکت‌های بدون درآمد و با دارایی اندک، به سختی وام می‌دهند. علاوه بر این می‌توانید برای تامین مالی یک سرمایه‌گذار برای خود پیدا کنید. سرمایه‌گذاران در راه‌اندازی کسب و کار موارد زیر را شامل می‌شوند.

  • دوستان
  • خانواده
  • سرمایه‌گذاران «Angel» (سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند که در شرکت‌های کوچک در ازای دریافت سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.)
  • «سرمایه‌گذاران خطرپذیر» (سرمایه‌گذارانی هستند که در مراحل اولیه کسب و کارهای نوآورانه با پتانسیل رشد زیاد، سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای نرخ بازگشت سرمایه خود، رقمی را مشخص می‌کنند.)
  • وام‌های بانکی

نوع کسب و کاری که می‌خواهید آغاز کنید در احتمال مشارکت سرمایه‌گذاران Angel و خطرپذیر تاثیر دارد. بر اساس مطالعات بیش از نیمی از پول سرمایه‌گذاران خطرپذیر در آمریکا در حوزه نرم‌افزار و فناوری سرمایه‌گذاری می‌شود.

5. بهره‌ گیری از افراد مناسب

برای راه اندازی یک کسب و کار جدید، به تعدادی کارمند و مدیر نیاز دارید تا به کمک آن‌ها شرکت را ایجاد کنید. تعداد این نیروی کار لازم برای شروع، به حوزه تخصصی شما مرتبط است. در صورتی‌که از قانون، مالی و حسابداری سر رشته‌ای ندارید، از یک وکیل، حسابدار و مشاور مالی کمک بگیرید.

این موضوع در بلند مدت باعث صرفه‌جویی‌های زیادی می‌شود. آن‌ها می‌توانند الزامات قانونی و تعهدات مالی را بر اساس ساختار کسب و کار شما توضیح دهند و از بروز بسیاری از مشکلات پیش‌گیری کنند.

سپس بیمه‌ای با پوشش مناسب و قیمت مناسب پیدا کنید و کسب و کار خود را بیمه کنید. اکنون زمان آن است که کارمندان خود را استخدام کنید. استفاده از فریلنسرها و مشاوران به صورت پروژه‌ای در شروع کار نیز ایده خوبی به نظر می‌رسد.

6. انتخاب مکان شرکت و طراحی وب‌سایت

کسب و کار شما به یک مکان فیزیکی و وب‌ سایت نیاز دارد و تفاوتی ندارد که یک دفتر کار، مغازه خرده‌فروشی یا واحد تولیدی تاسیس می‌کنید. برای این‌که حجم زیادی از سرمایه خود را صرف خرید مکان کسب و کار نکنید، یک واحد را اجاره کنید. البته خریدن ملک در بلند مدت صرفه اقتصادی دارد.

برای ایجاد وب‌سایت منتظر راه‌اندازی کسب و کار خود نمانید. از این طریق زمانی که افراد به صورت آنلاین برای خدمات حوزه تخصصی شما جست‌وجو می‌کنند، خود را به آن‌ها به عنوان یک کسب و کار فعال معرفی می‌کنید.

همچنین می‌توانید از طریق وب‌سایت درآمدزایی کنید و فروش داشته باشید. به این روش از فروش «پیش سفارش» (Pre-order) می‌گویند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند تسلا از این روش هنگام تولید یک محصول جدید استفاده می‌کنند و قبل از این‌که آن را وارد بازار کنند، در وب‌سایت خود اقدام به فروش از طریق روش پیش سفارش می‌کنند.


شما می توانید جهت دیده شدن و افزایش فروش محصولات خودوبسایت کیارش تجارترا به عنوان بستری برای معرفی کسب و کار خود انتخاب نمایید. به این صورت که پس از ورود به سایت کیارش تجارت بر روی قسمت تامین کننده شوید کلیک نمایید و در ادامه مشخصات خود را در صفحه تکمیل نموده و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.


کسب و کار شما بدون حضور در فضای آنلاین دوام نمی‌آورد. پس از راه‌اندازی وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و اسنپ چت برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده کنید. بیشتر مشتریان احتمالی شما حتما در یکی از این شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید