نحوه محاسبه سهم بازار

نحوه محاسبه سهم بازار

برای این که بدانید market share  چیست بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

market share چیست؟


سهم بازار

بازاریابی از زمانی معنی پیدا کرد که در عصر صنعتی رقابت ها شکل گرفت. اکنون هیچ بازار و یا محصولی نیست که در آن رقیب وجود نداشته باشد.

یکی از مهم ترین فاکتور ها برای رقابت در بازاریابی ،سهم بازار یا Market Share است.

سهم بازار
با نگرش سودآوری
  • عبارت است از نسبت میزان فروش یک برند در یک محصول به فروش کلی آن محصول در بازه های زمانی فصلی و سالیانه.
  • اگر حاصل بدست آمده را ضربدر 100 کنیم درصد سهم بدست می آید.
  • سهم بازار عامل بسیار حیاتی در سود آوری برند محسوب می شود.
  • اغلب سرمایه گذاری ها در دنیا هم بر روی برند هایی انجام می شود که یا از سهم بالایی برخودارند و یا اینکه برنامه بازاریابی آنها با استراتژی افزایش سهم بازار چیده شده است.
با نگرش کلی
  • عبارت است از رقابت در عرصه یک فرآیند خاص برای جذب ورودی های بیشتر به سازمان. این ورودی ها می تواند هر چیزی باشد.
  • به طور مثال یک تشکل سیاسی را در نظر بگیرید که توانسته با رویکرد های مختلف و تبلیغات و امتیازات گسترده تعداد 5000 جوان 18 تا 35 سال را جذب خود کند. اگر تعداد کل جوان های 18 تا 35 سال عضو شده در تشکل های سیاسی کشور 60 هزار نفر باشند، این سازمان توانسته
  • 12% از سهم بازار جوانان 18 تا 35 سال را تصاحب کند.

عناصر موجود در مورد گفته شده شامل این موارد هستند:

 رقبا: رقابت بین تشکل های سیاسی
 عرصه: عضو گیری
 فرآیند خاص: جذب جوانان 18 تا 35 سال

تعریف این موضوع در نگاه عرف همان تعریف اول است هدف از تعریف دوم این بود که یادآور شوم افزایش سهم بازار لزوما به معنی افزایش سود آوری مادی نیست.

چگونگی محسابه سهم بازار

اندازه سهم بازار می تواند مربوط به یک محصول و یا یک فرآیند کلی باشد. معیار سنجش در محاسبه می توانند چندین مورد باشد. برای اندازه گیری سهم می بایست استراتژی تحقیق در زمینه آن صورت بگیرد.

مراحل محاسبه سهم :

  • مرحله یک: مشخص کنید در کدام محصول،خدمات و یا فرآیند کلی می خواهید سهم بازار خود را محاسبه کنید.
  • مرحله دو: بازه های زمانی خود را انتخاب کنید فصلی، سالانه و یا چند ساله.
  • مرحله سه: برآوردی از فروش کلی خود در بخشی که مشخصی کرده اید داشته باشید،این مرحله بدون تحقیق امکان پذیر نیست. می توانید به آمار فروش خود در زمان های گذشته نگاهی بیاندازید. مثلا میزان فروش کلی شما در 2 بازه 1 ساله (روی هم 2 سال) چه مقدار بوده است؟ اگر میزان فروشنتان در سال دوم بیش از سال اول است،این نشان از پتانسیل کسب و کار شما برای افزایش سهم بازار دارد.
  • مرحله چهار: مقدار فروش کلی محصول در سطح وسیع را از آمار های رسمی به دست آورید. البته شخصا معتقدم که این آمار ها در کشورمان دقیق و غیر قابل اعتماد هستند. متاسفانه کشورمان همانند کشورهای توسعه یافته اهمیت چندانی به آمار دقیق داده نمی شود ولی به هر حال همین آمار ها هرچند که دقیق نباشد دیدگاهی کلی به شما خواهند داد. با جستجو در اینترنت می توانید به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید. در پایین با یک مثال این مورد را توضیح داده ام. در حالت آکادمیک من و سایر بازاریابان حرفه ای از شاخص هایی مثل ارقام فروش Sales Figures و حجم بازار Market Size استفاده می کنیم. قرار نیست شما سرتان را شلوغ کنید و به دنبال اعداد دقیق باشید همین که حدود کسب و کارتان برایتان مشخص شود از خیلی رقبای بی عمل جلو خواهید افتاد.
  • مرحله پنج: از تقسیم اعداد بر یکدیگر در بازه های زمانی نقاطی بدست می آید که اگر آن نقاط را به هم وصل کنید نشان دهنده رشد سهم بازار شما خواهد بود.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

سهم بازار

چهار مرحله ساده برای اندازه گیری سهم بازار:

  • تعداد مشتریان بازار خود را برآورد کنید. مثلا اگر شما فروشنده عینک آفتابی باشید به مرور با رفت و آمد مشتریانتان متوجه می شوید که چند نفر از هر 10 نفر مردم عادی از عینک آفتابی استفاده می کنند. عدد تخمینی خود را به اندازه جمعیت شهر یا کشور بزرگ کنید.
  • فروشنده ای تخمین زده در شهرشان از 10 نفر 1 نفر عینک آفتابی به چشم می زنند. پس اگر شهرشان 1 میلیون نفر جمعیت داشته باشد برای اندازه گیری تعداد مشتریان کل شهر باید 1میلیون را در 0.1 ضرب کند که می شود 100 هزار نفر. این صد هزار نفر تعداد کل مشتریانی هستند که از عینک آفتابی استفاده می کنند.
  • برآورد کنید که هریک از مشتریان به طور متوسط در یک سال به چه تعداد آن محصول را می خرند. مثلا هر فرد به طور متوسط در طول دو سال یک عینک آفتابی جدید می خرد که اگر برای یکسال محاسبه کنیم می شود 0.5
  • دو عدد بالا را در هم ضرب کنید تا تعداد کل عینک های آفتابی فروش رفته در یکسال در شهر 1 میلیون نفری بدست آید. 100000*0.5=50000 تعداد فروش خود را بر عدد بدست آمده تقسیم کنید و از فرمول بخش اول استفاده کنید تا میزان سهم بازار شما بدست آید.

سئوال: در نهایت سهم بازار چقدر می شود؟

برای فروشنده عینک که در طول سال گذشته 1200 عدد عینک فروخته است می شود: (50000 / 1200) * 100 = 2.4

پس اندازه سهم بازار این فروشنده از میزان فروش عینک آفتابی در شهرشان در بازه زمانی یک ساله 2.4 درصد بازار است.

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید