تجهیزات فرایند تولید کاغذ

تجهیزات فرایند تولید کاغذ

تجهیزات و مراحل اصلی فرایند تولید کاغذ بسته بندی

به طور کلی می توان فرایندی نسبتا مشخص برای تولید کاغذهای بسته بندی در نظر گرفت. کاغذ بسته بندی همان کاغذهای قهوه ای رنگ و غیر سفیدی می باشد که انواع مختلفی نظیر فلوتینگ، تست لاینر و لاینر را شامل می شود.

1. جمع آوری آخال

برای تولید این کاغذها نیز فرایندی مشابه به خط تولید سایر انواع کاغذ پیموده می شود. برای تولید انواع کاغذهای بسته بندی (فلوتینگ، تست لاینر و …)، در ابتدا آخال یا همان کاغذها و کارتن های بازیافتی قهوه ای که در سطح شهر هستند، جمع آوری شده و به کارخانه های تولید کاغذ آورده می شود. این کارخانه ها در ایستگاه اول از دستگاه پالپر برای خمیرسازی استفاده می کنند. این دستگاه می تواند یکی از انواع آن شامل درام پالپر، دی پالپر، هیدرو پالپر، پالپر افقی، پالپر عمودی و … باشد که بسته به تکنولوژی و ظرفیت تولیدی هر کارخانه متفاوت می باشد. در ادامه رایج ترین دستگاه هایی که در خط تولید کاغذ کاربرد دارند را به اختصار معرفی کرده ایم:

2. دستگاه پالپر برای خمیرسازی

با ورود آخال به این دستگاه به عنوان اولین مرحله از فرایند کاغذ سازی، کاغذهای بازیافتی با آب ترکیب شده و خمیر اولیه کاغذ را تشکیل می دهند. درون دستگاه پالپر یک صافی وجود دارد که روی آن مش یا سوراخ های مشخصی قرار گرفته است. خمیر کاغذ از این صافی عبور کرده و یک سری از ذرات نظیر پلاستیک های درشت، سنگ و به طور کلی هر گونه ضایعاتی که ممکن است به دلایل مختلف وارد خمیر کاغذ شده باشد، از خمیر جدا می شود. نکته قابل توجه این است که ضایعات جدا شده از خمیر در این مرحله، ذراتی هستند که از اندازه سوراخ های این صافی بزرگتر بوده و امکان عبور از آن را ندارند.

3. دستگاه کلینر

در مرحله بعد، خمیر کاغذ وارد حوضچه هایی می شود که در مسیر خطوط تولید کارخانه قرار گرفته است. با عبور خمیر از آن ها، نوبت به دستگاه کلینر می رسد. به طور کلی سه نوع دستگاه کلینر برای تولید کاغذ داریم؛ کلینر غلظت بالا یا HD Cleaner (High Density Cleaner)، کلینر غلظت متوسط یا MD Cleaner (Medium Density Cleaner) و کلینر غلظت پایین یا LD Cleaner (Low Density Cleaner).

از آن جا در ابتدای فرایند کاغذ سازی، غلظت خمیر نسبتا بالا است، از دستگاه کلینر غلظت بالا (کلینرهای سانتریفیوژی) استفاده می شود. در این مرحله با توجه به مکانیک و نوع طراحی کلینر، ذرات درشت مثل شن، منگنه، سنگ ریزه ها و … که از مش پالپر عبور کرده، مجدد از خمیر جدا می شود.

به این ترتیب خمیر در چند مرحله پالایش می شود تا کیفیت کاغذ خروجی به حد قابل قبولی برسد. طی این فرایند پالایش کاغذ، ذرات اضافی در چند مرحله از خمیر کاغذ جدا می شود.


اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید :ثبت نام تامین کنندگان


4. دستگاه توربو سپراتور

پس از تکمیل فرایند در دستگاه HD CLEANER، نوبت به دستگاه توربو سپریتور می رسد. در این مرحله نیز درصد دیگری از ناخالصی ها از قبیل پلاستیک از خمیر جدا می شود. برخی از کارخانجات در خطوط تولید کاغذ خود از دستگاه ریجکت سورتر نیز استفاده می کنند. این دستگاه، ضایعات خارج شده در این مرحله را مجدد بررسی کرده و خمیر کاغذ را از ضایعات با دقت بیشتری جدا می کند. به این ترتیب بخشی از خمیر کاغذ که به اشتباه با ضایعات پلاستیکی همراه شده بود، مجدد به خط تولید باز می گردد.

همچنین دستگاه هایی نظیر دیفلیکر، فاین اسکرین، کورس اسکرین و … بسته به چند لایه بودن خط تولید، می توانند در این مرحله به فرایند کاغذ سازی اضافه شوند. تمام این دستگاه ها وظیفه جداسازی الیاف و ناخالصی های موجود در خمیر را بر عهده دارند. متناسب با اندازه مش به کار رفته در اسکرین بسکت این تجهیزات، ضایعات و مواد اضافی با ابعاد و اندازه های متفاوت از خمیر کاغذ جدا می شود.

در این فرایند مجددا از دستگاه های کلینر غلظت متوسط و غلظت پایین استفاده می شود تا در حد امکان، ریزترین ذرات نیز از خمیر جدا شود.

5. دستگاه پرشر اسکرین

آخرین مرحله از فرایند کاغذ سازی به دستگاه پرشر اسکرین اختصاص دارد. خمیر با فشار زیاد، به محفظه داخلی این دستگاه وارد می شود. بسکت های به کار رفته در این دستگاه، مش بسیار ریزی در حدود 0.2 تا 0.35 میلی متر دارند که موجب شده است تا خمیر به خوبی پالایش شده و تقریبا هیچ اثری از مواد اضافی و زائد در آن باقی نماند. در واقع می توان گفت اندازه این مش به گونه ای تعیین شده است که ذرات عبوری از آن بسیار ریز بوده و حتی یونولیت نیز امکان عبور از آن را ندارد. به این ترتیب هیچ یک از ذرات اضافی نمی توانند آسیبی به کیفیت خمیر نهایی و کاغذ تولید شده وارد کنند.

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید