مراحل ساخت کاغذ

مراحل ساخت کاغذ مرحله اول


اگر میخواهید بدانید خط تولید چیست؟ بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

خط تولید چیست؟


در مراحل ساخت کاغذ، فرایند و عملکرد کارخانه ها با یکدیگر یکسان نبوده و ممکن است کاملا متفاوت باشد. در ایران هر کارخانه با توجه به تاریخ تاسیس خود، از تکنولوژی مخصوص به همان زمان نیز استفاده می کند.

در چیدمان خطوط تولید کاغذ، نوع کاغذ خروجی تاثیرگذار است که که به عنوان محصول نهایی در کارخانه ها تولید شده و در اختیار بازار قرار می گیرد. مجموعه موارد ذکر شده، نحوه چینش دستگاه ها در خط تولید کاغذ و دستگاه های مورد استفاده در مراحل کاغذ سازی را تعیین می کند.

مراحل ساخت کاغذ

به طور کلی فرایند کاغذسازی را می توان در 9 مرحله زیر خلاصه نمود :

مرحله 1: فرایند کاغذ و خمیر کاغذ

  • در ابتدای فرایند تولید کاغذ، کاغذهای بازیافتی یا آخال به داخل یک محفظه فولادی ضد زنگ بزرگ ریخته می شوند تا با آب ترکیب شده و خمیر اولیه کاغذ آماده شود.
  • این محفظه بزرگ اصطلاحا دستگاه پالپر نامیده می شود. ناخالصی ها و مواد اضافی درشت موجود در خمیر اولیه، با عبور از صافی های موجود در پالپر، از خمیر جدا می شود.
  • این کار به فرایند کمک می کند تا کاغذ تولید شده از کیفیت بالاتری برخوردار گردد.

مرحله 2: رقیق کردن خمیر کاغذ

  • طی این فرایند در مراحل مختلف، مقادیر مشخصی آب به خمیر کاغذ اضافه می شود تا خمیر نهایی کاغذ، رقیق تر شده و فرمیشن بهتری را شکل دهد. در واقع می توان گفت که در انتهای فرایند خمیر سازی، خمیر شامل تقریبا 1% فیبر و الیاف بوده و 99% باقی مانده از آب تشکیل می شود.
  • به منظور پالایش مناسب، خمیر از دستگاه های متعددی عبور داده می شود تا ضمن تنظیم غلظت و دسته بندی الیاف، ذرات ناخالصی و ضایعات آن نیز جدا شود.

مرحله 3: ماشین کاغذ (wire section)

  • پس از عبور خمیر از دستگاه های مختلف برای چندین بار و جدا شدن کامل ناخالصی ها و ضایعات از آن، نوبت به مرحله ماشین کاغذ می رسد. در این بخش، خمیر با غلظت مناسب از طریق هدباکس روی سطح وایر پخش می شود تا آب اضافی آن خارج شده و الیافی یکدست و یکنواخت باقی بماند.
  • این کار روی میز فوردینیر (فوردرینیر) و با کمک فرمینگ وایر، فویل های آبگیر و باکس های وکیوم انجام می شود.

مرحله 4: دستگاه پرس (press section)

  • مرحله بعدی برای آبگیری خمیر، استفاده از دستگاه پرس می باشد. در این دستگاه، خمیر کاغذ از یک سری غلتک عبور داده می شود تا آب اضافی از فلت زیر آن خارج شده و تنها درصد مشخصی از رطوبت در آن باقی بماند.
  • به این ترتیب الیاف کاغذ فشرده تر و در هم تنیده می شود. با رسیدن رطوبت کاغذ به حدود 45 الی 55 درصد، خمیر می تواند یک ورق کاغذ متراکم و یکنواخت ایجاد نماید. فشار پرس مناسب در این مرحله به تقویت خواص مکانیکی کاغذ کمک می کند.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید :ثبت نام تامین کنندگان


مرحله 5: خشک کن ها (dryer section) و سایز کردن کاغذ (sizing)

  • برای خشک کردن کاغذ از قسمت درایر استفاده می شود که با توجه به سرعت خط و گراماژ کاغذ، دمای سیلندرهای آن را تا حدود 150 درجه سانتیگراد نیز افزایش می دهند. در مرحله پیش خشک کن (pre dryer)، کاغذ به طور کامل خشک می شود. اضافه کردن انواع نشاسته صنعتی و سایر افزودنی ها در این مرحله انجام می شود. این کار به طور چشمگیری به تقویت پیوند میان الیاف های کاغذ کمک می کند.
  • با توجه به نوع کاغذ تولیدی، در صورتی که کاغذ تولیدی نیاز به سایزینگ داشته باشد، کاغذ با عبور از دستگاه سایزپرس و افزودن نشاسته و سایر مواد تقویت دهنده، مجددا با عبور از دستگاه افتر درایر(after dryer)، تحت گرما و حرارت قرار می گیرد تا رطوبت آن مجدد تنظیم شود. این رطوبت با توجه به نیاز مشتری عموما در بازه 4 تا 7 درصد تنظیم می گردد.

مرحله 6: پرداخت کاغذ (CALENDER)

  • پرداخت کاغذ مرحله ای است که باعث صاف و یکدست شدن سطح کاغذ می شود. با این کار، کاغذ برای نگارش و یا انجام امور چاپی آماده شده و سطح آن یکنواخت می گردد.
  • در این مرحله کاغذ از میان غلتک هایی صاف، سخت یا نرم عبور داده می شود تا تمام سطوح ناصاف روی آن از بین برود.

مرحله 7: کنترل کیفیت

  • کنترل کیفیت، مرحله مهمی از فرایند کاغذ سازی است که کیفیت محصول نهایی و کاغذ خروجی را بررسی می کند.
  • در این مرحله، ورق های کاغذ با دستگاه های اسکنر و یا به صورت دستی بررسی می شوند تا تحت کنترل بودن گراماژ، رنگ و … محصول تولیدی به تایید برسد.

مرحله 8: بسته بندی کاغذ

  • در این مرحله کاغذ تولیدی، در دستگاه وایندر قرار داده می شود تا با توجه به سفارشات مشتریان به ابعاد مورد نظر برش داده شود و برای مشتریان مورد نظر ارسال گردد.

مرحله 9: آزمایش کاغذ

  • به طور منظم، نمونه های گرفته شده به آزمایشگاه های تخصصی منتقل می شوند تا کیفیت کاغذهای تولیدی بررسی شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد. تست کاب (cobb)، تست گراماژ، RCT،BURST و … از جمله مواردی است که در این مرحله انجام می شود.

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید