وسایل و تجهیزات مورد نیاز در تولید کورن فلکس

وسایل و تجهیزات مورد نیاز در تولید کورن فلکس

تجهیزات مورد نیاز در تولید کورن فلکس

آیا میدانید…

Jian Saibainu و Jian Darin معروف ترین سازندگان ماشین آلات خط فرآوری ذرت و کورن فلکس هستند که هر دو در کشور چین قرار دارند.

در قسمت های قبل ذکر کردیم که فرآیند تولید کورن فلکس در دو بخش آماده سازی دانه های ذرت و تیدیل دانه های ذرت به کورن فلکس صورت می پذیرد که واحدهای تولیدی از این روش برای تولید کورن فلکس استفاده می کنند و روش دیگری برای تولید آن وجود ندارد.

معرفی دستگاه ها و تجهیزات خط تولید کورن فلکس

دستگاه ها و تجهیزات خط تولید شامل دو مرحله است:
الف) آماده سازی ذرت
ب) تهیه کورن فلکس

تجهیزات موردنیاز جهت آماده سازی ذرت:

دستگاه بوجاری

دانه های غلات از جمله ذرت در طی مراحل برداشت و دانه کردن و حمل و نقل دارای مقادیر ناخالصی از جمله مقداری کاه و کلش و گاهی مقداری سنگ می باشند که قبل از مراحل تولید باید این ناخالصی ها جدا شود. برای این منظور از یک دستگاه بوجاری استفاد می نمایند.
دستگاه بوجاری دارای سه مرحله است :

  • مرحله اول: پاکسازی تحت تاثیر باد که در آن گرد و غبار و اجزاء سبک، از محصول اولیه جدا می گردد. به این مرحله اصطلاحاً پیش بوجار گفته می شود .
  • مرحله دوم: کلش و دانه های بالاتر از حد استاندارد و فضولات اضافی را جدا می کند. دانه های علف هرز و ذرت های شکسته و چروکیده که در اثر عملیات دان کردن ذرت به وجود آمده نیز، در این مرحله جدا می شود.
  • مرحله سوم: توسط یک استوانه محضر (تریور) دانه های گرد و سنگ و بذر علف های هرز از بذر اصلی جدا شده و دانه تقریباً خالص روانه مرحله بعدی می گردد.

مشخصات دستگاه بوجاری مورد نظر به شرح زیر است : توان موتور 4kw ظرفیت دستگاه 500 کیلوگرم در ساعت

دستگاه رطوبت دهی

این دستگاه عبارت است که از یک لوله محتوی یک مارپیچ که درون لوله نازل هایی جهت اسپری بخار تعبیه شده است. پوسته دانه در اثر جذب رطوبت نرم شده و آماده پوست گیری توسط دستگاه پوست گیر می شود. طول لوله 4 متر و الکتروموتوری که نیروی محرکه مارپیچ را تامین می کند 2 کیلو وات توان نیاز دارد.

پوست گیری و جوانه گیر

دانه های مرطوب شده در این قسمت توسط دستگاه پوست گیر به آسانی پوست گیری می شود. این دستگاه دارای الکتروموتوری با توان 4 کیلو وات می باشد. ظرفیت این دستگاه نیز 500 کیلو گرم در ساعت می باشد.

دستگاه خشک کن

دستگاه خشک کن – که برای خشک کردن دانه و پوست استفاده می شود – یک دستگاه خشک کن تونلی می باشد که حرارت آن از طریق یک رادیاتور که با بخارآب گرم میشود تامین می گردد.

سئوال: این دستگاه شامل چه اجزایی است؟

این دستگاه شامل یک ونتیلاتور مکنده هوا و همچنین یک دمنده هوای گرم می باشد و توان مصرفی دستگاه 3 کیلو وات می باشد. ظرفیت این دستگاه نیز 500 کیلو گرم در ساعت می باشد.

جدا کننده

این دستگاه به منظور جدا کردن پوسته و دانه از یکدیگر می باشد. دستگاه سورتینگ بر اساس جرم حجمی ذرات عمل کرده و ذرات مختلف را از یکدیگر جدا می نماید.

سئوال: ظرفیت دستگاه  سورتینگ جقدر است؟

ظرفیت دستگاه سورتینگ نیز 500 کیلو گرم در ساعت می باشد و توان مصرفی دستگاه 4 کیلو وات است.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

دیگ پخت

دیگ پخت به منظور پخت دانه های ذرت استفاده می شود و به شکل استوانه توخالی است. ابعاد آن 2 متر طول و 2/1 متر قطر می باشد که مجهز به 4 نازل اسپری کردن بخار و 4 سوپاپ خارج کردن بخار می باشد.

جنس این دیگ از فولاد ضد زنگ ساخته شده و ضخامت ورق این دیگ 4 میلی متر می باشد.دیگ پخت به دیگ بخار متصل است و بخار مستقیم با دمای 125 و فشار 5/1 بار داخل آن اسپری می گردد مدت زمان پخت بین 130-70 دقیقه بوده و دیگ در طول مدت پخت توسط یک الکترو موتور می چرخد.

سئوال: توان مورد نیاز این دستگاه چقدر است؟

توان مورد نیاز این دستگاه 2/2 کیلو وات می باشد. ظرفیت این دستگاه 300 کیلو گرم بلغور ذرت می باشد.

مخزن فرمولاسیون

عبارت است از یک شبکه از جنس استیل ضد زنگ با ظرفیت 100 لیتر که مواد فرمولاسیون که عبارتند از : عصاره مالت، شکر، نمک، گلیسرو مونو استئارت به همراه آب در آن مخلوط کرده و به همراه ذرت در دیگ مخلوط می گردد.

خشک کن

جهت گرفتن رطوبت اضافی دانه های ذرت که در مرحله پخت ایجاد شده از یک دستگاه خشک کن صفحه ای استفاده می شود. این دستگاه دارای کف مشبک به قطر 3mm می باشد.

قطر دستگاه 280 سانتیمتر و دارای موتوری با توان مورد نیاز 5/5 کیلو وات و سرعت دوران 1000 دور در دقیقه می باشد. داخل دستگاه خشک کن چهار بازوی پارویی شکل وجود دارد که وظیفه به هم زدن توده ذرت را به عهد دارد.
دستگاه خشک کن به وسیله یک کلاهک مکش از جنس فولاد ضد زنگ با ضخامت ورقه 5mm/1 تکمیل می گردد. این کلاهک مکش مجهز به یک مکنده هوا به ظرفیت 3000 متر مکعب در ساعت می باشد.

پیش از خشک کن یک دمنده قرار می گرفته که هوای گرم را که توسط یک تونل گرم کن که با بخار گرم می شود؛ تامین میکند و به داخل خشک کن ترزیق می نماید. موتور این ونتیلاتور 3 کیلو وات توان نیاز دارد.

سئوال: رطوبت ذرت پس از خارج شدن از خشک کن چه مقدار است؟

رطوبت ذرت پس از خارج شدن از خشک کن به 26 %می رسد. ظرفیت این دستگاه 300 کیلو گرم در ساعت می باشد.

سیلوی موقت

ذرت ها پس از خشک شدن توسط یک مارپیچ به داخل یک سیلوی موقت هدایت می شوند. سیلوی مورد نظر یک استوانه فلزی به ابعاد 3 متر ارتفاع و 5/1 متر قطر می باشد. در انتها سیلو نیز یک مارپیچ جهت تخلیه سیلو در نظر گرفته شده که ذرت های انبار شده را به طرف ادامه خط تولید هدایت می کنند.

مارپیچ بخار

این قسمت به منظور مرطوب کردن دانه های ذرت قبل از دستگاه نورد می باشد.

سئوال: علت مرطوب کردن دانه ها چیست؟

علت این است که در اثر فشار وارده نورد به دانه های ذرت آن ها خرد نشده و به صورت آرد درنیاید.

جنس مارپیچ و لوله های آن از فولاد V2A می باشد که از انواع فولادهای مقاوم به حرارت و زنگ زدگی است. داخل لوله مارپیچ نازل هایی تعبیه شده که بخار را بروی دانه ها به صورت یکنواخت اسپری می کند. مارپیچ بخار مجهز به شیرهای سوزنی، در حد فشار و شیرهای کاهنده، ترمومتر و لوله کشی برای نازل ها می باشد. موتور لازم برای این مارپیچ 5/0 کیلو وات توان نیاز دارد.

تسمه تعدیل دما یا tempering band

این تسمه نقاله جهت ثابت نگاه داشتن دمای مورد نیاز برای ارسال دانه ها به دستگاه نورد می باشد. این دستگاه مرکب از یک تسمه برابر با 4 متر طول و 70 سانتیمتر عرض می باشد. ذرت با سرعت فوق حدود 30 ساعت تا 45 دقیقه در این دستگاه می ماند.

سئوال: حرارت ایت دستگاه چه مقدار است؟

حرارت این دستگاه حدود 50 درجه سانتیگراد می باشد.


بر روی لینک زیر کلیک نمایید تا توضیحات مربوط به دستگاه نورد و دیگر تجهیزات خط تولید کورن فلکس را مطالعه نمایید.

دستگاه ها و تجهیزات خط تولید کورن فلکس


تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید