خط تولید بستنی قسمت دوم

خط تولید بستنی قسمت چهارم

خط تولید بستنی قسمت دوم


اگر میخواهید بدانید خط تولید چیست؟ بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

خط تولید چیست؟


امولسیون کننده های مورد استفاده در ترکیبات بستنی را میتوان به 4 گروه تقسیم کرد:

  • 1-استرهای گلیسیرین 2-استرهای سوربیتول
  • 3-استرهای قندی 4-استرهایی دیگر

مقدار این مواد در مخلوط بستنی اغلب 0.3 تا 0.5 درصد حجم مخلوط است.

1-مواد پایدارکننده

مواد پایدارکننده از دیگر ترکیبات بستنی هستند. این مواد زمانی که در یک محیط مایع مثل آب پخش میشوند با مولکول های آن ترکیب و متصل خواهند شد. در نتیجه ماده پایدارکننده شبکه ای را تشکیل میدهد که از حرکت آزادانه مولکول های آب جلوگیری میکنند.

دو نوع پایدارکننده موجود است:

  • گروه پروتئینی
  • ژلاتین
  • کازیین
  • آلبومین
  • گلوبولین
  • کربوهیدرات
  • هموسلولز
  • کلوییدهای دریایی

مقدار مواد پایدارکننده اغلب به میزان 0.2 تا 0.4 درصد حجم مخلوط بستنی است.

2-مواد طعم دهنده

متداولترین طعم ها:

  • وانیل
  • شکلات
  • توت فرنگی
  • میوه های خشک

این مواد از ترکیبات بستنی در مرحله مخلوط کردن اضافه میشوند اما درصورتی که مواد طعم دهنده به شکل قطعات و تکه های بزرگ وجود داشته باشند، میتوان آنها را بعد از انجماد مخلوط اضافه کرد.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

3-مواد رنگ دهنده

این مواد ظاهر جالب توجه ای به بستنی میدهند و رنگ میوه هایی را که به آن افزوده شده اند، بهبود می بخشند. مواد رنگ دهنده به صورت غلیظ شده اضافه میشوند و باید از نوع مجاز باشد برای مثال میتوان از رنگدانه های طبیعی استفاده کرد. همچنین باید بهداشتی و سترون باشند.

مرحله دریافت

اغلب مواد خشکی که در مقادیر کم استفاده می شوند (پودر سرم شیر، پایدار کننده، امولسیون کننده، پودر کاکائو و غیره) در کیسه یا پاکت تحویل داده می شوند. شکر و شیر خشک در ظروف بزرگ به کارخانه رسیده و در تانک های ذخیره با هوای فشرده نگهداری می شوند. امروزه این مواد در حجم زیاد، در کیسه های بزرگ تحویل داده می شوند، که به وسیله ماشین های مخصوص تخلیه می شوند.

در این مرحله از خط تولید بستنی، مواد مایع(شیر، خامه، شیر غلیظ شده، گلوکز مایع و چربی نباتی) اغلب به وسیله تانکر به کارخانه ارسال می شوند. فراورده های شیر باید قبل از این خنک شده باشند (در حدود 5 درجه سانتی گراد) شیر غلیظ شده شیرین، گلوکز و روغن نباتی باید در حرارت به نسبت بالا (۳۵-۳۰ درجه سانتی گراد) نگهداری شوند، تا ویسکوزیته مناسب را برای پمپ کردن حفظ کنند. چربی شیر به شکل روغن کره یا قطعات بزرگ کره تحویل داده می شود، که ابتدا ذوب شده و سپس به طرف تانکرهای ذخیره هدایت می شود.

توزین و مخلوط کردن ترکیبات بستنی

در این مرحله از تولید بستنی در کارخانه، تمام مواد خشک باید وزن شوند. مواد مایع را می توان توزین کرد، یا حجم آنها را اندازه گرفت. دقیق بودن مقادیر مواد متشکله ترکیبات بستنی اهمیت زیادی دارد، زیرا صرف نظر از گران بودن اکثر این ترکیبات، این امر در کیفیت محصول نهایی نیز موثر است. در این مرحله از خط تولید بستنی، ابتدا مواد مایع به تانک توزین کننده اضافه می شوند و یکی بعد از دیگری توزین شده و اوزان یادداشت می شوند.

مواد خشک نیز به ترتیب بعد از توزین و یادداشت وزن آن ها وارد دهانک مخلوط کننده شده و با مایع موجود در تانک مخلوط می شوند. با پاشیدن پودر به صورت پراکنده و پخش شده توسط یک دهانک که نزدیک محل خروج ماده خشک قرار دارد، از کلوخه شدن مخلوط جلوگیری کرده و موجب می شود که ورود پودر به تانک به صورت یکنواخت انجام شود. با گردش مخلوط در داخل تانک به صورت دورانی، هوا نیز خارج می شود. گردش مخلوط ممکن است از بین یک واحد تبادل حرارتی صفحه ای نیز صورت گیرد، که در ضمن اختلاط مخلوط گرم می شود.


برای مطالعه قسمت بعدی این مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

خط تولید بستنی قسمت سوم


تماس با ما

مدیر فروش : 09935907409

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید