خط تولید ماءالشعیر قسمت اول

خط تولید ماء الشعیر

خط تولید ماءالشعیر
مالت به جو جوانه زده و برشته شده اطلاق می گردد به عبارت دیگر برای تهیه مالت جو، آنرا سبز کرده و سپس با حرارت غیرمستقیم رطوبت آن را گرفته و پس از جدا کردن جوانه و ریشه جهت مصارف سالیانه ذخیره میکنند.

برای گرفتن عصاره مالت، مالت را آسیاب کرده و آن را با مخلوط مقدار معینی آب در درجه حرارت مختلف می پزند تا شربت شیرین مالت بدست آید. شربت حاصله را بعد از جدا کردن تفاله جو و صاف کردن تحت خلاء میجوشانند تا غلیظ شود همچنین برای بعضی مصارف آن را به شکل پودردر می آورند، این ماده بسیار مغذی بوده و برای مصارف گوناگون غذایی به کار میرود.

در مورد ماءالشعیر یا کوشاب می توان گفت، فرآورد های گازدار و غیرالکلی است که از مالت جو و مواد افزودنی مجاز بدون مرحله تخمیر الکلی تهیه میشود. رنگ ماءالشعیر با کیفیت، طلایی و شفاف است و چگالی آن تقریباً برابر آب است چرا که در حدود ۸۰ درصد ماءالشعیر را آب تشکیل داده است. ماءالشعیر به علت دارا بودن مواد مغذی در مقابل نور وگرما آسیب پذیر می باشد، به همین دلیل برای جلوگیری از فعل و انفعالات شیمیایی مایع ماءالشعیر در شیشه های رنگی بسته بندی می گردد.

عملیات مقدماتی جهت مالت سازی

  • انتخاب و تمیز کردن و رده ‏بندی دانه‏ ها
  • خیس نمودن دانه‏ ها
  • سبز نمودن دانه ‏ها
  • خشک کردن دانه های سبز شده
  • تمیز کردن دانه های خشک شده
  • آسیاب کردن دانه ‏ها
  • مخلوط نمودن مالت با آب

مرحله اول: انتخاب و تمیز کردن و رده‏ بندی دانه ها

  • دانه ‏هائی که انتخاب میشوند بایستی کاملا خشک با طعم مطبوع و خنک وزنش اقلا بایستی یک هکتولیتر آن برابر ۶۰ کیلوگرم باشد. غضا دانه ها بایستی زرد روشن نازک باشد. دانه ها بایستی پر مقطع آنها آردی و ملایم باشد رویان (جنین) قابل نشو و نما باشد و نبایستی بعد از ۷۲ ساعت بیش از %۵ آن جوانه زده پیدا شود برای اینکه مالت یکنواخت بدست بیاورند بایستی خاصیت و سن دانه ها یکی باشد و اعمال حارجی که روی آنها مجری میداریم نتیجه حاصله یکنواخت باشد برای این منظور اول آنها را غربال کرده و سپس الک می نمایند و بعد یک دفعه دیگر آنها را الک بکنند که خوب قاطی شوند. برای اینکه جو خوب جوانه بزند بایستی آنها را تحت شرایط معین، رطوبت تهویه هوا و حرارت که برای روئیدن دانه ضروریست قرار دارد و بعد به خیس نمودن که عمل دومی مالت سازی است شروع نمود.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید: ثبت نام تامین کنندگان


مرحله دوم: خیس نمودن

  • برای این کار بایستی اول آنها را شسته و بعد با آب خیسانید، آبی که برای این کار انتخاب می شود بایستی صاف بوده و دارای سلفات و کربنات دوشو نباشد.
  • عمل شستشو در حوضچه ‏های معمولی انجام می گیرد که با آب آنها را بهم می زنند واین عمل در درجه حرارت محیط عمل میشود، در نتیجه شستشو و عمل انحراف دانه‏ ها سبک و همچنین مواد تلخ دانه ها و مواد رنگی غشا دانه ها درآب حل شده و آبها جریان پیدا می کند وقتی که آب شستشو صاف و بدون مواد خارجی جریان پیدا کرد عمل شستشو را ختم می کنند.
  • بعد دانه ها را جمع آوری کرده به محل خیساندن میبرند- عمل شستشو در تابستان ۱۲ ساعت و در زمستان ۳۶ ساعت کافی است. در محل خیساندن بایستی آب بالای دانه ها ۱۲-۱۰ سانتیمتر و دارای حرارت ۱۵-۱۳ درجه باشد و بایستی بدون بهم زدن ۴ تا ۶ ساعت یکدفعه بر حسب درجه حرارت بیرون آب آنها را عوض کرد.
  • عمل خیساندن بر حسب جنس دانه‏ ها و درجه حرارت محیط و جنس دانه‏ ها و چگونگی آب از ۳۰ تا ۷۲ ساعت ادامه پیدا میکند و عمل از صد تا یکصد و بیست ساعت برای آب های سنگین لازم می باشد گاهی این عمل در کوومولواربوتنر انجام می گیرد که در یک نوع آن آب به قسمت مخروطی قسمت زیرین آن رسیده و به توسط یک لوله مرکزی سوراخدار به تمام قسمت های دانه‏ ها میرسد و بعد از شستشو و خیساندن دانه‏ ها آب در یک لوله تخلیه جریان پیدا میکند و این لوله در قسمت بالای ظرف تعبیه شده است و بواسطه وارد کردن هوای فشرده شده از خارج درعین حال تهویه دانه‏ ها هم انجام می گردد وقتیکه دانه‏ ها به حد کافی خیس شدند یک بوی مطبوع شبیه به بوی سیب از آنها استشمام میشود و هرگاه دانه‏ ها را بین دو انگشت فشار دهند غشا آن از محل رشد رشید باز شده و هرگاه آنرا روی یک سطح صاف بمالند یک خط سفید از خود باقی میگذارد وقتیکه یک سوزن بر آن فرو برند به سهولت از آن عبور میکند و با کمال سهولت آنرا به دو قسمت تقسیم میکند این عمل ثابت میکند همه جای آن رطوبت یکنواخت را داراست.

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید