سندیکای کارگری چیست؟

سندیکای کارگری چیست؟


مطالعه مطلب زیر به شما توصیه می شود.

دسته بندی نهاد های صنفی


سندیکا های کارگری به عنوان یکی از عناصر اصلی کشور های دموکراتیک از اهمیت روز افروزنی برخوردار هستند . این اتحادیه ها از طرفی به عنوان مدافع حقوق اقتصادی و اجتماعی کارگران بوده بلکه در سیاست گذاری ها و تصویب قوانین عادلانه نیز نقشی اساسی دارند .

اتحادیه های کارگری به عنوان نماینده ی کارگران ، به عنوان قشر بزرگی از جامعه که نیاز های مهم و اساسی آنها تعیین کننده بسیاری از شاخص های اجتماعی و اقتصادی است ، برای شنیده شندن صدای آنها تلاش میکنند .

تعریف سندیکای کارگری

تعریف سازمان بین المللی کار از سندیکای کارگری
سازمانی که به صورت داوطلبانه و مستقل ، از کارگران یک حرفه یا صنعت ، بدون توجه به تفاوت های عقیدتی ، سیاسی ، مذهبی ، جنسیتی و قومی ، برای حمایت از منافع جمعی کارگران و ارتقای موقعیت اجتماعی ، اقتصادی ، رفاهی و موقعیت استخدامی و شرایط حقوق و دستمزد آن ها تشکیل می شود .

ویژگی بارز اتحادیه های کارگری داوطلبانه بودن عضویت در آن ها و مستقل بوده این اتحادیه ها است . داوطلبانه بودن در بعد ایجابی یا مثبت آن به این معنا است که هر فرد مختار و آزاد است در هر سندیکایی که به اهداف او نزدیک تر است عضو شود . آزادی به معنای سلبی یا منفی یعنی هر فرد آزاد است عضو هیچ سندیکایی نباشد یا بتواند از هرکدام که خواست خارج شود .
این موضوع در جایی اهمیت خود را نشان می دهد که برخی از کارفرما ها ممکن است کارگر را به خاطر عضویت در یک اتحادیه یا سندیکا توبیخ و جریمه کنند و یا به طور کلی تحت فشار قرار دهند .
استقلال اتحادیه کارگری به این معنا است که این اتحادیه ها آزادانه تشکیل شوند . یعنی دولت نباید بتواند در تشکیل آن دخالت کرده و نباید این اختیار را داشته باشد تا با یک دستور اداری آن را منحل کند . جنبه بارز آن لازم نبودن مجوز برای تشکیل سندیکا است . اصل استقلال سندیکا تنها یک محدودیت دارد و آن این است که مثل هر گروه دیگری و مثل تمامی افراد جامعه نمی تواند عملی خلاف قانون انجام دهد .

انواع سندیکای کارگری

انواع سندیکای کارگری
سندیکاهای حرفه ای این اتحادیه توسط کارگرانی که به یک حرفه ی خاص مشغول اند ، صرف نظر از این که در چه صنعتی از حرفه ی خود استفاده و برای آن کار می کنند تشکیل می شود . مثل تمامی کسانی که به حرفه ی جوشکاری مشغولند .
سندیکاهای صنعتی کارگرانی که در یک صنعت مشابه کار میکنند ، اعضای این اتحادیه ها را تشکیل می دهند . مثل صنعت لاستیک .
سندیکاهای عمومی اتحادیه هایی هستند که هیچ دسته بندی خاصی ندارند و همه ی آنهایی که کارگر محسوب می شوند به عضویت این اتحادیه ها در می آیند .
سندیکاهای کارگاهی این اتحادیه متشکل از کارگران یک کارگاه است یعنی هر کارگاه برای خود ، سازمان کوچکی تشکیل می دهد . نمونه این سندیکا ها در قانون کار ایران ، شورای اسلامی کار در کارگاه های بالای 35 نفر است .

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

اهداف سندیکاهای کارگری

سندیکا های کارگری در مذاکره با کارفرما و دولت ، همچنین در تصویب قوانین کار نقشی اساسی ایفا می کنند . نمایندگان این سازمان ها به عنوان صدای کارگران مانع تصویب قوانین تبعیض آمیز علیه کارگران شده و در جهت ارتقای وضعیت معیشت آن ها قدم بر میدارند .

اهداف سندیکاهای کارگری
به وجود آوردن سیستم دستمزد مناسب
بهبود شرایط کار
ایجاد محیط مناسب کار
ایجاد امنیت شغلی
حل اختافات مربوط به کار
به وجود آوردن پیمان های جمعی

سندیکاهای کارگری در ایران

در ایران تشکیلات کارگری به زمان انقلاب مشروطیت باز می گردد . قانون اساسی مشروطه با به رسمیت شناختن حق تشکل و اجتماع ، زمینه ی فعالیت اتحادیه های کارگری را به وجود آورد . که حاصل آن تشکیل اولین اتحادیه ی کارگری در چاپخانه کوچکی در تهران ، در سال 1285 بود .
در دوران کنونی قانون اساسی در اصول 26 و 104 به این سازمان ها اشاره کرده است . همینطور فصل 6 قانون کار با موضوع تشکل های کارگری و کارفرمایی به موضوع اتحادیه های کارگری و کارفرمایی اختصاص داده شده است . همچنین قانون تشکیل شورا ها و آیین نامه های موجود مصادیقی هستند که به موضوع سندیکا های کارگری پرداخته اند .

اصل 26 قانون اساسی
” احزاب ، جمعیت ها ، انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده آزادند ، مشروط به این که اصول استقلال ، آزادی ، وحدت ملی ، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند . هیچ کس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت . “
اصل 104 قانون اساسی
” به منظور تأمین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه‌ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی ، صنعتی و کشاورزی ، شوراهایی مرکب از نمایندگان کارگران و دهقانان و دیگر کارکنان و مدیران ، و در واحدهای آموزشی ، اداری ، خدماتی و مانند اینها شوراهایی مرکب از نمایندگان اعضای این واحد‌ها تشکیل می شود ” چگونگی تشکیل این شورا‌ها و حدود وظایف و اختیارات آنها را قانون معین می کند . ” توضیحات بیشتر این موضوع در مقاله وضعیت حقوقی سندیکا های کارگری در ایران مورد بررسی قرار گرفته است .

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید