مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی

نماد اعتماد چیست؟ قسمت دوم

مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی

سئوال:

آیا برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی مجوز لازم هست؟
جواب این سوال قطعاً مثبت هست شما بعد از ساخت اپلیکیشن و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی یا خدماتی باید بدونید که برای چه کسب و کاری چه مجوز هایی لازم هست.

مهم ترین قدم:

شما ابتدا باید بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را تشریح کنید. تعیین کنید شما فروشنده یک محصول هستید و یا تولید کننده و یا شما قرار هست محصولی رو در فضای مجازی بازار یابی کنید. دقت در تشخیص صحیح این موضوع یکی از مهم ترین مسائل خواهد بود.

دو مثال:

مثال1

برای طراحی سایت و یا طراحی پورتال که در حوزه فروش مواد غذایی فعالیت دارد اگر شما تولید کننده محصول و یا مواد غذایی هستید داشتن مجوز هیچ ارتباطی به سایت و یا اپلیکیشن شما ندارد شما باید در اینجا از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مجوز برای تولید محصول خود بگیرید .یعنی سایت شما در گرو داشتن مجوز نیست بلکه کسب و کار شما در گرو داشتن این مجوز هست.و یا شما قراره به شکل دیگری مثل یک سوپر مارکت آنلاین فعالیت کنید .

پس در اینجا محصولی برای تولید ندارید بلکه محصولی رو دارید که به واسطه بازاریابی بین مشتران خود به فروش می رسانید.پس هر کدوم از محصولات شما دارای مجوز لازم از مراکز ذیصلاح می باشد.خوب این موضوع و تفکیک این موضوع تا حدودی روشن شد.و این بحث رو شما به موارد دیگر نیز تعمیم دهید.

مثال2

شما قرار هست کسب و کار اینترنتی در حوزه حمل و نقل درون شهری و یا سیستم جامع حمل و نقل بین شهری راه اندازی کنید:خوب در اینجا اگر شما دارید مشتری به واسطه وب سایت و یا اپلیکیشن خود جذب میکنید و مسولیت حمل مسافر توسط یک آژانس و یا تاکسی تلفنی اجرا می شود.

شما نیاز به مجوز اتحادیه های صنفی ندارید. ولی اگر این مسافر های قرار هست توسط رانندگانی که توسط شما استخدام شده اند جابجا شوند.شما باید حتما از اتحادیه های صنفی مربوطه مجوز کسب نمایید.دقیقا این مشکلی بود که سیستم های جامع حمل و نقل بین شهری اسنپ و تپسی با آن مواجه شدند .چون این استارت آپ ها مجوز کسب و کار اینترنتی داشتند .نه تاکسی تلفنی و یا اگر تصمیم به راه اندازی سیستم های جامع حمل و نقل و باربری بین شهری را دارید .موضوع کمی متفاوت تر خواهد شد.چون در این کسب و کار اینترنتی شما نقش یک واسط را خواهید داشت.چون طبق قوانین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استارت آپ ها و یا بازار گاه های اینترنتی فقط مجاز به بازاریابی برای صاحبین بار و راننده ها خواهند بود.و همچنین طبق قوانین حمل هر باری باید با مجوز و صدور بارنامه صورت پذیرد.آن هم توسط باربری هر استان و هر شهر که باید در شهر مبدا بار این بارنامه صادر شود .

و یا اگر شما صاحب امتیاز باربری هستید می توانید مالک این اپلیکیشن سیستم جامع حمل و نقل بین شهری شوید .ولی فقط بار هایی را میتوانید بارنامه صادر نمایید که در شهر مبدا و مجاز به صدور بارنامه آن هستند.و مثال درگر شما تصور کنید که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت در حوزه بانک اطلاعات جامع شهری رو برای شهر خود دارید .در اینجا که شما نه تولید کننده هستید و نه فروشنده.و فقط اپلیکیشن برای اطلاعات شهری دارید نیاز به مجوزی برای فعالیت خود ندراید .


توجه:

اگر میخواهید درگاه پرداخت داشته باشید باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مجوز نماداعتماد الکترونیکی و یا eNAMAD که معمولا بیش از یک ماه طول خواهد کشید اخذ نماید .

که کلیه فرایند های ثبت نام رو میتونید از سایت مرکز توسعه و تجارت الکترونیکی مطالعه نماید.چون بانک ها بدون این مجوز به شما درگاه پرداخت نخواهند داد و یا راهکار دیگر از در ابتدای کار شما برای درگاه پرداخت خود نمی توانید این مجوز را دریافت نماید.اگر فعالیت شما مشخص و یا مجوز فعالیت اصلی خود را دارید.

می توانید از درگاه های پرداخت واسط مثل زرین پال استفاده نمایید تا در آینده فرایند اخذ مجوز نماداعتماد الکترونیکی و یا eNAMAD خود را انجام دهید.


جمع بندی:

در کل چه مجوز های برای کسب و کار اینترنتی لازم هست؟

  • ساماندهی محتوای فضای مجازی که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده
  • مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مجوز نماداعتماد الکترونیکی و یا eNAMAD.

اگر می خواهید بدانید نماد اعتماد چیست بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

نماد اعتماد چیست؟


تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید