نحوه ثبت یک محصول غذایی جدید

نحوه ثبت یک محصول غذایی جدید

ثبت یک محصول غذایی جدید

  • در حال حاضر برندهای زیادی مشغول به فعالیت در حوزه مواد غذایی هستند. این برندها از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار بوده و توانایی این را دارند تا محصولات جدیدی به بازار عرضه کنند.
  • همانطور که در تبلیغات مشاهده می کنید هر روزه محصولات جدیدی که ترکیبی از دیگر محصولات موجود در بازار است، تولید و عرضه می شوند. معمولاً این دسته از محصولات توسط کادرهای مجربی که در کارخانه ها در حال فعالیت هستند به این مرحله راه می یابند.
  • در حوزه محصولات غذایی، رقابت به اندازه ای گسترده است که تمام صاحبان برندهای بزرگ تلاش دارند تا با ثبت محصول غذایی جدید از دیگر رقبای خود سبقت بگیرند.
  • ارائه محصولاتی که خلاقیت بالایی داشته و از روش های نوآورانه برای تولید آن ها استفاده شده، دارای محبوبیت های زیادی بوده که نه تنها میزان فروش آن محصول بلکه میزان کلی فروش آن برند را نیز افزایش خواهند داد. سعی می کنیم تا در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

ثبت محصول غذایی جدید چگونه است؟

اگر شما به عنوان یک تولید یا عرضه کننده محصولات غذایی، محصول غذایی جدیدی را تولید کرده اید، باید بدانید که ثبت این محصول مانند ثبت یک طبقه جدید بوده و شما باید روند اداری مربوط به اضافه کردن یک طبقه اضافی را در اداره مالکیت صنعتی طی کرده تا بتوانید مجوز لازم برای ارائه چنین محصولی را در اختیار بگیرید.

مرحله اول: کسب مجوزهای لازم

  • ثبت محصول غذایی جدید اگرچه به نظر سخت می رسد اما اگر بتوانید مجوزهای بهداشتی آن را تهیه کنید، کار چندان سختی نخواهد بود. شما باید به سازمان های غذایی و بهداشتی مراجعه کرده و محصول جدید خود را برای انجام کارهای اداری مرتبط معرفی نمائید.
  • نمونه محصول شما توسط مراجع ذی ربط اخذ گردیده و بررسی های لازم در این زمینه انجام خواهد شد. در این مرحله باید منتظر بمانید تا هویت غذایی محصول جدید شما توسط کارشناسان این سازمان ها تأیید شده و اجازه های بهداشتی و غذایی آن به شما داده شود.
  • پس از تأیید نهایی توسط این مراجع شما قادر خواهید بود تا محصول خود را به عنوان یک اختراع جدید غذایی ثبت نموده و آن را تحت عنوان برند خود به بازار معرفی نمائید. همچنین اگر تمایل داشته باشید می توانید این محصول را تحت عنوان برند جدیدی نیز به بازار عرضه کنید که با توجه به نداشتن تجربه مشتریان از نام برند جدید، احتمال شکست آن وجود دارد. بنابراین بهتر است برای معرفی و ثبت محصول غذایی جدید یا طعم های مختلف یک محصول قدیمی از یک برند نام آشنا و قابل اعتماد در بین مشتریان استفاده کنید.

مرحله دوم: ارسال اظهارنامه

  • در ابتدا لازم است بدانید که پر کردن اظهارنامه و ارسال آن به دو صورت دستی و آنلاین انجام می شود. معمولاً روش اینترنتی آن به علت سرعت بالا و صرف کمترین هزینه ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد اما در صورت تمایل هر دو روش قابل دسترس خواهد بود.
  • شما در این مرحله باید فرم اضافه کالا را تهیه نموده و پر کنید یا در روش اینترنتی گزینه “می خواهم یک اظهارنامه اضافه کالا / خدمات ثبت کنم” را پیگیری کنید. در هر دو صورت باید اطلاعات خواسته شده را وارد نموده و در صورت کاستی پرونده، بخش های خالی را پر کنید. در صورتی که نیازی به تکمیل پرونده وجود نداشته باشد می توانید بقیه امور را به صورت آنلاین انجام دهید.
  • در هر دو صورت حضوری و اینترنتی شما باید مراحل بعدی را به صورت آنلاین پیگیری کنید. برای این منظور به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و مطابق با موارد خواسته شده عمل نمائید تا کارهای مربوط به ثبت محصول غذایی جدید انجام شود.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

مرحله سوم: پیگیری امور اداری و دریافت تاییدیه

  • در این مرحله نیز باید منتظر بمانید تا سازمان مالکیت صنعتی مدارک جدید شما را بررسی نموده و آن را بر اساس قوانین ثبت برند و افزایش طبقه به برند بررسی نماید. در صورتی که در رابطه با ثبت محصول غذایی جدید مشکل بهداشتی و حقوقی وجود نداشته باشد، تاییدیه نهایی به شما ابلاغ خواهد شد تا بتوانید گواهی های مربوط به این افزایش طبقه را دریافت نمائید.
  • هزینه ثبت محصول غذایی جدید
    همانطور که در بالا اشاره شد ثبت طبقه جدید به برند دارای مراحل مختلفی است که هریک از این مراحل شما را متحمل هزینه هایی خواهد کرد. برای دریافت مجوزهای لازم درباره صلاحیت کلی محصول غذایی جدید، باید طبق مصوبه هایی که این سازمان ها در این خصوص دارند، هزینه هایی را پرداخت کنید. این سازمان ها دولتی بوده و این هزینه ها دولتی به حساب می آیند.
  • پس از آن در مرحله افزودن طبقه به برند باید به اداره مالکیت صنعتی مراجعه کرده و کارهای اداری این افزایش را انجام دهید که دارای هزینه های مصوب شده توسط این سازمان است. شما علاوه بر هزینه افزایش طبقه به محصولات خود با هزینه ارسال دوباره اظهارنامه را نیز بپردازید. بنابراین شما از لحظه تصمیم به افزودن یک طعم یا غذای جدید به محصولات خود تا ثبت رسمی و قانونی آن باید هزینه هایی را تقبل نمائید.

آیا بدون کسب مجوز، می توانید محصول غذایی جدیدی را ثبت کنید؟

  • همانطور که گفته شد برای ثبت محصول غذایی جدید، باید اظهارنامه ای را تهیه کرده و آن را به سازمان مالکیت صنعتی تحویل نمائید تا بررسی های لازم درباره محصول جدید شما را انجام داده و در صورت تأیید شما اجازه تولید و عرضه محصول جدید را خواهید داشت.
  • زمانی که قصد ارسال اظهارنامه را دارید دو حالت برای درخواست اضافه کالا وجود دارد. در حالت اول شما قصد دارید طبقه شناخته شده ای را به برند خود اضافه کنید که در این صورت با ثبت دقیق این طبقه و محصولات و انجام بررسی های لازم، به راحتی می توانید تأیید نهایی را به دست آورید.
  • اما در حالت دوم شما می خواهید طبقه ای را اضافه کنید که تا به حال در بازار موجود نبوده و هیچ شناخت و اطمینانی درباره آن وجود ندارد. بدیهی است که بدون در دست داشتن مدارک و مجوزهای لازم از سازمان های بهداشتی و نظارتی، درخواست شما برای اضافه کردن کالا یا خدمات رد خواهد شد. در این صورت تنها هزینه های اضافه ای به شما تحمیل خواهد شد.
  • بنابراین قبل از ارسال چنین اظهارنامه بدون فایده و تقبل خسارت های ناشی از آن، تلاش کنید تا برای ثبت محصول غذایی جدید، مجوزهای لازم را کسب کنید. اگر شما کار خود را به درستی انجام داده باشید، گرفتن این مجوز ها کار چندان سختی نخواهد بود. البته دریافت این اجازه های رسمی و کتبی منوط به پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود.

طبقه محصول غذایی جدید

توجه داشته باشید که شما زمانی می توانید این طبقه غذایی جدید را به برند موجود خود اضافه کنید که در حوزه فعالیت شما قرار داشته باشد. یعنی هر طبقه به یک حوزه مربوط بوده و شما نمی توانید طبقه یک حوزه را در حوزه دیگری اضافه کنید.

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید