تعریف سرمایه گذاری خطرپذیر | Venture Capital

سرمایه گذاری خطرپذیر چیست

سرمایه گذاری خطرپذیر یا Venture Capital نوعی سرمایه گذاری خصوصی و روشی است که سرمایه گذاران برای شرکت‌های استارتاپی و کسب و کارهای کوچکی که اعتقاد دارند در بلندمدت پتانسیل رشد دارند، تامین می‌کنند.

سرمایه گذاری خطر پذیر

  • این نوع سرمایه گذاری یا تامین سرمایه، شامل سرمایه گذاران ثروتمند، بانک‌های سرمایه گذاری و هر نوع موسسه مالی دیگر می‌شود. البته Venture Capital همیشه به صورت “مالی” ظاهر نمی‌شود و می‌تواند به اشکال تخصص فنی یا مدیریتی نیز ظاهر شود. این سرمایه معمولا به شرکت‌های کوچک با پتانسیل رشد بالا یا شرکت‌هایی که به سرعت در حال رشد و گسترش هستند، تعلق می‌گیرد.
  • این تامین مالی معمولا برای شرکت‌هایی با سابقه کمتر از ۲ سال و یا کمپانی‌هایی که دسترسی به وام بانکی یا بازارهای سرمایه ندارند، انجام می‌شود. سرمایه گذاران ریسک پذیر معمولا تبدیل به سهامداران اصلی این شرکت‌ها می‌شوند و در تصمیمات شرکت مشارکت می‌کنند.

چه تفاوت‌هایی میان سرمایه گذاری پر ریسک و کم ریسک وجود دارد؟

  • البته سرمایه گذاری پرخطر می‌تواند ریسک زیادی برای سرمایه گذاران داشته باشد؛ زیرا ممکن است شرکت سودآوری کافی نداشته باشد یا حتی با ضرر مواجه شود و در نهایت به صورت کلی با شکست مواجه شود.
  • در یک سرمایه گذاری خطرپذیر ، مالکیت شرکت به بخش‌های کوچک‌‌تر (سهام) تقسیم شده و به تعدادی سرمایه گذار، به صورت مشارکت محدود (نوعی مشارکت است که از دو نفر یا بیشتر تشکیل شده است) که توسط شرکت‌های Venture Capital ایجاد شده‌اند، فروخته می‌شود. برخی مواقع این مشارکت‌ها شامل یک استخر یا تعدادی شرکت مشابه هستند.
  • تفاوت مهم بین سرمایه گذاری پرخطر و دیگر سرمایه گذاری‌های خصوصی این است که سرمایه گذاری خطرپذیر بر روی شرکت‌های نوظهوری که به دنبال سرمایه‌های بزرگ هستند متمرکز است؛ در حالی که سرمایه گذاری خصوصی به دنبال شرکت‌های بزرگ‌‌تری که به دنبال تزریق سرمایه و یا سهام مالکیت هستند، تمرکز دارد.
  • موفقیت دور از انتظار این نوع تامین سرمایه، از استارتاپ‌های سیلیکون ولی (Silicon Valley) نشأت گرفته است. در سیلیکون ولی، کارآفرین به دنبال صنایع و تکنولوژی‌های جدید بود و یک سرمایه گذار ریسک پذیر نیز تامین مالی پروژه این کارآفرین را انجام می‌داد و در ازای این سرمایه گذاری، درصدی از درآمد او را دریافت می‌کرد.
  • در گذشته، سرمایه گذاران خطرپذیری مثل آرتور راک (Arthur Rock)، تامی‌ دیویس (Tommy Davis)، تام پرکینز (Tom Perkins)، یوجین کلینر (Eugene Kleiner) و دیگر سرمایه گذاران اولیه، نقش بسیار مهمی در ساختن صنعت کامپیوتر مدرن داشتند. امروزه سرمایه گذاری پرخطر اکثرا توسط بانکداران و کارآفرینانی که متخصص اقتصاد هستند، انجام می‌شود. صنعت Venture Capital آمریکا، در دنیا به عنوان یک موتور برای رشد اقتصادی این کشور شناخته می‌شود.
سرمایه گذاری خطرپذیر چیست

سرمایه گذاری خطرپذیر چیست

تاریخچه سرمایه گذاری خطرپذیر

  • سرمایه گذاری خطرپذیر زیرمجموعه‌ای از سرمایه گذاری خصوصی (Private Equity یا PE) است.
  • جورجس دوریوت (Georges Doriot) پروفسور کسب و کار دانشگاه‌‌ هاروارد، به عنوان “پدر سرمایه گذاری خطرپذیر” شناخته می‌شود.
  • اولین سرمایه گذاری شرکت ARD در شرکتی بود که می‌خواست از فناوری اشعه X برای درمان سرطان استفاده کند. زمانی که این شرکت این تکنولوژی را در سال ۱۹۵۵ به صورت عمومی به کار برد، ۲۰۰ هزار دلاری که دوریوت در آن سرمایه گذاری کرده بود، تبدیل به ۱.۸ میلیون دلار شد.
  •  تامی دیویس و آرتور راک سرمایه چندین شرکت تاثیرگذار تکنولوژی از جمله اینتل و اپل را تامین کردند.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان


پروسه سرمایه گذاری پر ریسک

  • قدم اول برای هر کسب و کار برای یافتن یک سرمایه گذار پرخطر، ثبت یک بیزینس پلن در یک شرکت VC و یا یک سرمایه گذار اولیه است. اگر نظر این شرکت یا سرمایه گذار به پروپوزال جلب شود، باید تحقیقات خود را انجام دهد که شامل مدل کسب و کار، محصولات، مدیریت و تاریخچه عملیاتی و موارد دیگر است.
  • از آنجایی که VCها سرمایه‌های بزرگی را برای شرکت‌های کوچک تامین می‌کنند، این تحقیقات بخش بسیار مهمی‌است. برخی از شرکت‌ها یا افرادی که تجربه زیادی در سرمایه گذاری پرخطر دارند، معمولا یک تحلیلگر حرفه ای برای انجام این تحقیقات دارند و این سرمایه گذاران اغلب بر روی یک صنعت خاص تمرکز می‌کنند.
  • زمانی که تحقیقات به اتمام رسید، شرکت یا فرد سرمایه گذار باید مقداری از سرمایه خود را در ازای سهام شرکت به صورت بیعانه پرداخت کند؛ البته ممکن است کل سرمایه گذاری به صورت یکجا انجام شود، اما معمولا به صورت دوره ای سرمایه تزریق می‌شود. VC می‌تواند نقش فعالی در مشاوره و نظارت بر پیشرفت شرکت داشته باشد.

سرمایه گذاران خطرپذیر چگونه درآمد کسب می‌کنند؟

  • سرمایه گذاران پرخطر به ازای تامین سرمایه برای شرکت‌های کوچک، درصدی از سهام آن شرکت را دریافت می‌کنند. این سرمایه گذاران به دنبال تیم مدیریت قوی، پروژه‌ای با پتانسیل رشد بالا، محصولات منحصر به فرد با قابلیت رقابت در بازار هستند.
  • همچنین آنها به دنبال فرصت‌هایی در صنایع مختلف هستند که با آنها آشنا هستند و می‌توانند شانس این را داشته باشند که درصد بزرگی از شرکت را در اختیار بگیرند و بر روی مسیر حرکت آن تاثیر بگذارند. این سرمایه گذاران ریسک زیادی را قبول می‌کنند؛ اما اگر ریسک آنها جواب بدهد و شرکت موفق شود، بازگشت سرمایه عظیمی‌ خواهند داشت.
  • افراد ثروتمند، شرکت‌های بیمه و سازمان‌ها ممکن است سرمایه‌های خود را با یکدیگر ادغام کنند و کنترل و مدیریت آن را به یک شرکت Venture Capital بسپارند. این شرکت، بر روی بازارهایی سرمایه گذاری می‌کند که از نظر بانک‌ها و دیگر بازارهای سرمایه، برای سرمایه گذاری بسیار ریسکی و خطرناک هستند. معمولا این شرکت علاوه بر کمیسیون خود، درصدی از سود حاصل از سرمایه گذاری را به صورت کارمزد بر می‌دارد.
  • شرکت‌های سرمایه گذار معمولا قبل از بزرگ شدن شرکتی که بر روی آن سرمایه گذاری کرده‌اند، سود خود را دریافت کرده و پروژه را ترک می‌کنند و به دنبال یک شرکت دیگر برای سرمایه گذاری می‌گردند.

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید