خط تولید آب میوه قسمت سوم

خط تولید آب میوه قسمت سوم


برای خواندن قسمت قبلی این مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

خط تولید آب میوه قسمت دوم


1-فرمانتاسیون مش

  • فرمانتاسیون مش در واقع عمل آنزیم زنی می باشد. به این منظور، آنزیم های مورد استفاده علاوه بر فعالیت پکتولیتیک، دارای فعالیت سلولوتیک، همی سلولوتیک و پروتولیتیک نیز می باشند (64و40). به این ترتیب، متلاشی شدن دیواره سلول هنگام پرس کردن آسان گشته و راندمان پرس افزایش می یابد.
  • مقدار آنزیم مورد نیاز بسته به میزان فعالیت آن، به ازای هر تن مش در مورد آنزیم های جامد 20-10 گرم و در مورد آنزیم های مایع 200 – 100 میلی لیتر می باشد.
  • درجه حرارت مناسب برای این فرآیند بین 50-45 درجه سانتیگراد و زمان تأثیر آن بسته به مقدار آنزیم مصرفی بین 2-1 ساعت می باشد مقدار بهینه آنزیم مورد نیاز به وسیله «تست چکانیدن » تعیین می گردد.

اجرای فرمانتاسیون مش در مورد سیب نیز، یکی از موارد جدید است که در این زمینه به عمل آمده و با فرمانتاسیون مش آلبالو و انگور متفاوت می باشد. برای این منظور دو روش معمول است.

  • در روش اول، هنگام خردکردن میوه در خردکن آنزیم مایع اضافه گردیده و پارامترهای درجه حرارت و زمان به ترتیب 25-15 و 60-30 دقیقه می باشد. در طی این مدت عمل به همزدن انجام نگرفته و در پایان مدت زمان قید شده، مش پرس می گردد.
  • در روش دوم، ابتدا در پرس تسمه أی 60-50% آب میوه موجود در مش استخراج شده و سپس، مش باقیمانده در پرس در یک تانک با استفاده از آب گرم رقیق و آنزیم اضافه می شود. در این روش نیز عمل همزدن انجام نگرفته و مدت زمان مورد نیاز 60-30 دقیقه می باشد. در آزمایشی که با استفاده از فرمانتاسیون مش به عمل آمده است ، افزایش راندمان ما بین 8 ـ 7 % بوده است .

2-پرس کردن

متداول ترین روش برای استخراج آب میوه از مش ، پرس کردن می باشد . دیفیوزیون (63،62،59) و آبگونه سازی کل (50،14،13) روشهای دیگری هستند که باید در این زمینه مورد مطالعه قرار گیرند . به منظور استخراج آب میوه از مش ، انواع مختلف پرس مورد استفاده قرار می گیرد که بر حسب طرز کارشان به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  • مداوم
  • غیر مداوم

معروفترین پرس های غیر مداوم عبارتند از : پرس های سبدی عمودی ، پرس های بادی ، پرس های مکانیکی ، پرس های هیدرولیکی ، پرس های سبدی افی ، پرس های بسته ای و معروفترین پرس های مداوم عبارتند از پرس های تسمه ای و پیچی .

بسته به نوع پرس ، ترکیب آب میوه و راندمان آن متفاوت می باشد. راندمان آب میوه در پرس های بسته أی در مورد سیب ، انگور و آلبالو به ترتیب 83 ـ 65% ، 85ـ 70% و 75 ـ 65% تغییر می کند .

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

3-آروماگیری

  • عمل آروماگیری در مورد آب میوه هایی که می خواهیم آنها را تغلیظ نماییم بایستی قبل از عمل تغلیظ انجام گیرد این عمل یا قبل از شفاف سازی یا قبل از عمل تغلیظ انجام می شود انجام آروماگیری قبل از شفاف سازی به دلیل آرومای طبیعی تر و بیشتر ، مطلوبتر می باشد .
  • این عمل در سیستمی بنام « آروماگیر» انجام می گیرد که از بخش های اواپراتور ، تجزیه جزء به جزء و سردکن تشکیل شده است . از 250 ـ 150 لیتر آب میوه حدود 1 لیتر (6/0 ـ 4/0 % ) کنسانتره آروما بدست می آید . این آروما در موقع رقیق کردن کنسانتره به منظور تهیه مجدد آب میوه مجدداً به آن اضافه می گردد.

4-شفاف سازی

  • دمای آب میوه خروجی از آروماگیر C ْ92 ـ 90 می باشد که توسط مبدل حرارتی به C ْ47 ـ 45 رسیده و به تانک های شفاف سازی منتقل می گردد. ابتدا به روش آنزیمی ، پکتین و در صورت وجود نشاسته تجزیه می شود .
  • سپس ، با افزودن مواد کمکی (بنتونیت ، ژلاتین و سیلیکاسل) در همان دما و یا دمای C ْ25 ـ 20 فلوکاسیون (لخته) ایجاد می گردد. برای جدا کردن لخته متشکله یا آب میوه مدتی در داخل تانک نگهداشته می شود تا لخته رسوب نماید و یا با اجرای عمل فلوتاسیون (شناور سازی) از آب میوه جدا می گردد.

5-فیلتراسیون

  • بعد از جدا کردن رسوب ، عمل صاف کردن انجام می گیرد . برای صاف کردن آب میوه از صافی های صفحه ای و یا پوششی استفاده می شود .
  • در سالهای اخیر ، اجرای فیلتراسیون خلاء نیز رایج شده است . در مورد آب انگور بعد از فیلتراسیون عمل تارتارات گیری نیز باید انجام گیرد .

برای مطالعه قسمت بعدی این مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

خط تولید آب میوه قسمت چهارم


تماس با ما

مدیر فروش : 09935907409

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید