دانلود رایگان کتاب استراتژی مدیریت و رهبری


1- آنتروپی منفی در سازمان

در لغت به معنای میل به فنا، نیستی و فروپاشی است. در یک سیستم بسته، چون انرژی و داده های جدید از محیط خود دریافت نمی کند، کم کم به زوال می گراید، ولی سازمان یک سیستم باز است که “آنتروپی منفی” (عدم میل به فنا) و در واقع میل به بقا و استمرار دارد، بنابراین می تواند ساختار خود را تجدید قوا کرده و رشد کند، زیرا توانایی ورود انرژی را بیش از آنچه که صرف تولید ستاده هایش می کند، داراست.

البته این توانایی را باید در سازمان ایجاد کرد و به خودی خود وجود ندارد، چرا که هر سیستم از جمله سازمان در جریان عملکرد خود و بدون اراده، گرایش به فنا دارد ((آنتروپی در سازمان)) و این ما هستیم که برای جلوگیری از ناپایداری سیستم با آنتروپی مثبت، مقابله می کنیم. نحوه برخورد با این پدیده، وارد کردن آنتروپی منفی حداقل به اندازه ی آنتروپی مثبت به سیستم است.

برنامه های بهبود سازمانی در واقع آنتروپی منفی و حیات بخش برای یک سازمان است.

“قانون پایستگی انرژی” می گوید: انرژی به وجود نمی آید و از بین نمی رود بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شود. اما اصلی به نام “قانون دوم ترمودینامیک” می گوید: جهان در آغاز پیدایش، آنتروپی مشخصی دارد ولی مقدار آن به تدریج افزایش می یابد تا جایی که جهان به حالت ترمودینامیکی برسد، آن گاه از ادامه فعالیت باز خواهد ماند و هیچ اتفاقی در آن نخواهد افتاد و خواهد مرد که این فرآیند به “مرگ حرارتی” معروف است.

تمایل جهان به افزایش بی نظمی، باعث مرگ آن خواهد شد.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

نکته قابل ذکر این است که انرژی تنها در محیط های عایق دار و منزوی صدق می کند و در سایر موارد نقض می شود، به همین دلیل می توان گفت با گذشت طول عمر، جهان به سوی نابودی پیش خواهد رفت و سرانجام در یک سازمان، “آنتروپی منفی” نوعی همبستگی میان اجزا ایجاد می کند و منافع جمعی را به منافع ترجیح می دهد تا سازمان بتواند ادامه حیات دهد.

از ذکر همه این موارد نتیجه می گیریم: اگرچه می توان با ورود انرژی و دستکاری محیط سازمانی، عمر سازمان را افزایش دهیم. ولی این توانایی اندازه ای ندارد و حیات آن، بیش از آنچه مقدر بوده ادامه ندارد که این را به شکل مرگ سازمان میبینیم. هر چند باز هم به معنای مرگ و فنا نیست. بلکه سازمان در این مرحله ادغام می شود یا به بخش های کوچکتر، تبدیل می شود.

خلاصه: در این بخش به اصالت ماده و اصالت انرژی اشاره شد که با طرح اصل فناپذیری ضربه پذیر می شود.

برای مطالعه این مطلب بطور کامل، کتاب استراتژی و مدیریت رهبری را دانلود نمایید.

جهت دانلود رایگان کتاب استراتژی و مدیریت رهبری بر روی لینک زیر کلیک نمایید.
دانلود رایگان کتاب استراتژی و مدیریت رهبری

 

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید