روش های برداشت قهوه


روش های برداشت قهوه


برای مطالعه قسمت اول این مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

خط تولید قهوه قسمت اول


سه تا هفت سال طول میکشد تا یک درخت قهوه به بلوغ برسد، درابتدا خوشه های متصل به شاخه ی آن شروع به تولید میوه میکند.به میوه ی قهوه،گیلاس قهوه نیزگفته میشود. میوه درابتدا سبزبوده وهنگامیکه آماده برداشت میشوند،معمولا به رنگ قرمز درمی آیند.مدت زمان برداشت محصول گیلاس قهوه، براساس منطقه و ارتفاع متفاوت خواهدبود.درکشورهای شمالی خط استوا، فصل برداشت از ماه سپتامبرتا مارس میلادی است.

فصل برداشت درجنوب خط استوا، ازماه آوریل تا آگوست است.دربعضی ازکشورها که فصل مرطوب و خشک دارند، سالانه دو گلدهی وبرداشت وجود خواهدداشت.کنیا یکی ازاین کشورها است که تولیدمحصول دائمی دارد. جهت برداشت میوه قهوه دوروش برداشت انتخابی (Selective harvesting) و برداشت برهنه کردن(Strip harvesting) وجود دارد که هرکدام دارای مزایا ومعایبی هستند.

1-برداشت عمومی

معنای برداشت عمومی این است که همه ی محصول از یک معبر برداشت می شوند . کل محصول به یکباره برداشت می‌شود. این امر می‌تواند توسط ماشین یا به صورت دستی برداشت شود. در هر دو صورت، تمامی گیلاس‌ها در یک زمان از شاخه چیده می‌شوند.

این روش هنگامی استفاده می شود که درصد بالایی از گیلاسهای قهوه به وضعیت ایده آل رسیده باشند ، در این روش تمامی گیلاسها توسط دست و یکجا از شاخه ها کنده شده و روی صفحه و یا پارچه هایی از جنس کرباس که زیر درخت قهوه پهن شده است می ریزد .

گیلاسها بعلاوه برگها و مقداری شاخه های ریز روی پارچه های زیر درخت ریخته می شود ، پس از برداشت این برگهای کنده شده و شاخه ها توسط دست از گیلاس قهوه جدا می شوند ، سپس گیلاسها بسته بندی شده و برای نقل و انتقال آماده می شوند.

در برخی ازکشورها روشهایی که برای برداشت استفاده می شود از روش برداشت زیتون مشتق شده است ، علاوه بر تکاندن شاخه ها از وسیله و ابزاری شانه مانند جهت برداشت گیلاسها استفاده می کنند ، هرچند که این روش باعث آسیب رساندن به گیاه می شود و همچنین باعث کاهش میزان محصول در سالهای بعدی می گردد.

1.1-مزایای برداشت عمومی

  • سرعت در برداشت
  •  هزینه پایین تر

1.2-معایب برداشت عمومی

  •  محصول بدست آمده یکدست نیست
  •  اندکی آسیب به گیاه وارد می شود

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید : ثبت نام تامین کنندگان

برداشت انتخابی شامل درست کردن چندین معبر در میان درختان قهوه در فاصله 10-8 روزه می باشد ، بنابراین تنها دانه هایی که کاملاً عمل آوری شده اند انتخاب و برداشته می شوند . این روش گران تر است و تنها برای دانه های نوع arabica استفاده می شود .
در مزارع معمولی ، برداشت کنندگان قادرند در طول روز بین 200-100 پوند محصول برداشت کنند . از این میزان 20% آن واقعاً دانه قهوه است (40-20 پوند )

2-برداشت انتخابی

برداشت انتخابی صرفاشامل برداشت میوه قهوه ی رسیده بصورت دستی انجام می گردد.میوه های نارس قهوه تازمان رسیدن برروی درخت باقی می مانندومیوه های بیش ازحدرسیده، میتوانند روی درخت باقی مانده یا برداشت شده و از میوه رسیده جدا گردند.پس ازچندهفته، افرادی که معمولا کشاورزان یک مزرعه قهوه هستند، مجددا بازمیگردند و میوه های رسیده را می چینند.

این روند تا زمانی که تولیدکننده یاکشاورزتشخیص دهدکه محصول مزرعه، دیگرارزش برداشت ندارد،تکرار میگردد. افراد برداشت کننده، یک روز را صرف چیدن میوه های رسیده وپرکردن سبدهایشان میکنند. سبدهای کامل پرشده،بصورت مداوم درون یک کیسه بزرگتر جمع شده ودر پایان روز محصول برداشت شده جهت جداسازی میوه های نارس وبیش از حدرسیده برروی زمین پهن می شوند.

در تصویر بالا میوه های رسیده و نارس برروی یک شاخه مشاهده می شوندو دربرداشت انتخابی، تنها میوه های رسیده وقرمز برداشت می شوند. برداشت کنندگان معمولا سبدی را به دورکمر خود آویزان کرده وبصورت متناوب، میوه های را درون یک کیسه بزرگتر جمع میکنند.پس ازجمع اوری میوه های رسیده، محصول روزانه خودرا پهن کرده وهرنوع قهوه نارس یابیش ازحدرسیده وهمچنین موارداضافه همچون شاخ وبرگ های کوچک را جدامینمایند.سپس میوه های به مکانی جهت وزن کشی، منتقل میشوندوبه هربرداشت کننده براساس میزان برداشت خود،مبلغی پرداخت میگردد.

2.1-مزایای برداشت انتخابی

  • میوه های رسیده برداشت شده و درنتیجه درصدکمتری ازمیوه های نارس در قهوه برداشت شده،وجود خواهدداشت.
  • اگر بخواهیم بصورت انتخابی میوه هارا برداشت انجام شود،میتوان درختان قهوه را دردامنه های شیب دارکه بسیاری از مناطق کشت قهوه دردنیا شامل میشود،کاشت و درنتیجه اززمین های مناسب کشت، استفاده موثرتری نمود.

2.2-معایب برداشت انتخابی

  • برداشت انتخابی که بعنوان برداشت دستی نیزمرسوم است،نیازمندنیروی کار(کارگز)زیادی بوده که تمایل به انجام کار باحداقل دستمزد را دارند.
  • همچنین با افزایش دستمزدها، تولیدکنندگان تحمل هزینه کاربرداشت انتخابی را ندارند. در نهایت افزایش دائمی جمعیت شهری باعث کاهش نیروی کارموجود در روستا میشود.

برای مطالعه ادامه این مطلب بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

آماده کردن دانه های قهوه


تماس با ما

مدیر فروش : 09935907409

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید