مراحل آماده سازی کورن فلکس قسمت اول

مراحل آماده سازی کورن فلکس قسمت دوم

مراحل آماده سازی کورن فلکس

1- آماده سازی دانه های ذرت و تهیه بلغور

بوجاری

  • دانه های ذرت در طی مراحل برداشت و دان کردن و حمل و نقل حاوی مقادیری ناخالصی از قبیل کاه و کلش و شن و دانه های بذور علف های هرز می باشد که قبل از مراحل تولید لازم است این مواد اضافی از دانه های ذرت جدا شوند. لذا از دستگاه بوجاری استفاده می شود. این دستگاه کاه و کلشن و ذرات شن و ماسه و سایر مواد اضافی را از دانه ذرت جدا کرده و ذرت خالص به دست می آید.

رطوبت دهی

  • در این مرحله ذرت های پاک شده، وارد یک مارپیچ می شوند که مجهز به نازل های بخار می باشد. پوسته دانه بر اثر جذب رطوبت نرم شده و آماده پوست گیری توسط دستگاه پوست گیر، می شود.

پوست گیری و جوانه گیری

  • دانه های مرطوب شده در این قسمت توسط دستگاه پوست گیر به آسانی پوست گیری شده و در قسمت دیگر دستگاه دانه ذرت به سه قسمت تقسیم شده و جوانه از آن جدا می شود و دانه ذرت به صورت بلغور در می آید

خشک کردن

  • بعد از دستگاه پوست گیر و جوانه گیر دستگاه خشک کردن قرار گرفته است. کار این دستگاه این است که رطوبت موجود در بلغور و مخلوط پوست و جوانه را می گیرد. هدف از گرفتن رطوبت، جدا سازی پوسته و جوانه و بلغور می باشد که در صورت وجود رطوبت، این موارد به هم می چسبد.
  • لذا از دستگاه خشک کن استفاده می شود تا نیروی چسبندگی بین ذرات که بر اثر رطوبت به وجود آمده از بین برود و در مرحله بعد که دستگاه جدا کننده قرار گرفته، ذرات به آسانی از یکدیگر جدا می شوند. دستگاه خشک کن یک تونل مجهز به فن دمنده هوای داغ می باشد که رطوبت موجود در ذرات را جدا می نماید.

جدا کردن پوست و دانه

  • در دستگاه جدا کننده، دانه های ذرت از پوسته و جوانه همراه آن جدا می گردد دستگاه جدا کننده بر اساس جرم حجمی ذرات عمل کرده و هر کدام از ذرات دانه، پوسته، جوانه را از یک لوله خروجی خارج می نماید. در این قسمت بلغور خالص بدست آمده و آماده مراحل تولید کورن فلکس می باشد. ظرفیت این دستگاه 400 کیلو گرم در ساعت می باشد.

2- تبدیل دانه های ذرت به کورن فلکس

مراحل ذکر شده در بالا مراحل آماده سازی ذرت می باشد که در سالن جداگانه انجام می شود و محصول نهایی این سالن در دو سیلو به ظرفیت هر کدام 10 تن ذخیره می گردد. بلغور ذخیره شده در سیلو به تدریج وارد سالن تولید کورن فلکس شده و مراحل تولید کورن فلکس را پشت سر می گذارد که در قسمت زیر ذکر شده است:

پخت ذرت

  • بلغور از داخل سیلو توسط بالابر وارد سالن تولید شده؛ ابتدا برروی یک الک اتوماتیک ریخته؛ ذرات ریز و غیرقابل استفاده آن جدا شده و بقیه داخل دیگ می ریزد. ظرفیت دیگ پخت 300 کیلو گرم بوده و حدود 280 گرم ذرت به علاوه مقداری مواد اضافی از قبیل شکر، قند انورت، عصاره مالت، گلیسرومونو استائارت که در یک مخزن جداگانه تهیه شده به ذرات اضافه می شود.
  • دیگ پخت مجهز به 4 نازل بخار مستقیم را با دمای 125درجه سانتیگراد و فشار 1/5 بار به داخل ذرت ترزیق می کند.
  • دیگ پخت چرخان بوده و ذرت ها در حال چرخیدن در تماس مستقیم بخار و حرارت قرار می گیرند. مدت زمان ماندن ذرت داخل دیگ بخار با توجه به واریته های مختلف آن متفاوت بوده و بین 130-70 دقیقه به طول می انجامد. پس از طی شدن مدت زمان لازم از دریچه دیگ پخت تخلیه شده و توسط یک تسمه نقاله به قسمت بعد روانه می گردد.

خشک کن بلغور پخته شده

  • ذرت پخته شده وارد یک دستگاه خشک کن دوار می شود. این خشک کن مجهز به پرده های به همزن ذرت می باشد و همچنین مجهز به ونتیلاتور تخلیه هوا و رطوبت و دمنده هوای گرم می باشد. هوای گرم توسط یک مبدل حرارتی که توسط بخار گرم می شود؛ تامین می گردد. رطوبت ذرت در این قسمت از 32 %به 26 %تقلیل می یابد.

سیلو کردن بلغور

  • بلغورهای ذرت پس از رسیدن به رطوبت 26 %وارد یک سیلوی چهار قسمتی می شود که در آن جا حدود 20 ساعت می ماند. در طی این مدت واکنش های آنزیمی به روی دانه ها انجام شده و رطوبت تا عمق دانه به صورت یکنواخت در می آید. پس از سپری شدن مدت زمان 20 ساعت دانه ها به نقطه Ripening یا رسیدگی می رسد و آماده برای انجام مراحل بعدی می گردد.

اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید: ثبت نام تامین کنندگان


بخار دادن

  • دانه های ذرت بلغور شده، پس از طی زمان 20 ساعت وارد یک لوله مجهز به یک مارپیچ می شوند که در آن بخار به صورت غیر مستقیم و مستقیم جریان دارد. هدف از انجام این مرحله آماده کردن دانه های بلغور ذرت برای مراحل بعدی می باشد. این عمل به منظور گرم کردن بدنه مارپیچ می باشد. دمای این مارپیچ حدود 50 سانتیگراد می باشد.

تعدیل دما

  • ذرت های خروجی از مارپیچ بخار وارد یک دستگاه به نام باند تعدیل دما یا tempering band می شود که شامل یک تسمه می باشد. این لوله مجهز به نازل های بخار برای تزریق مستقیم بخار برای گرم کرن بدنه مارپیچ می باشد. دمای این مارپیچ حدود 50 سانتیگراد می باشد.

ورقه کردن ذرت

  • پس از خروج tempering band ذرت ها توسط یک بالابر نورد دستگاه نوردیا Roller می گردد. در این دستگاه دانه های بلغور ذرت در اثر فشار وارده توسط دو غلطک به صورت مسطح درآمده و به شکل ورقه یا Flake در می آید. دستگاه نورد یا رولر شامل دو غلطک می باشد که دانه های بلغور در میان این غلطک قرار گرفته و تحت فشار به صورت ورقه در می آید.
  • این دو غلطک به علت این که مرتباً در حال فشار آوردن بوده و دارای اصطکاک زیادی نیز می باشند و گرمای زیادی نیز تولید می نماید و این گرما برای تولید مضر می باشد. به همین خاطر دستگاه نورد مجهز به لوله کشی آب سرد می باشد که توسط پیلر دستگاه تامین می گردد. پس از خروج بلغور از دستگاه رولر دانه ها به صورت ورقه یا Flake در می آید.

برای مطالعه ادامه این مطلب بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

مراحل آماده سازی کورن فلکس قسمت دوم


تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید