مراحل تولید ماکارونی

مراحل توليد ماكاروني


مطالعه مقاله زیر به شما توصیه می شود.

ارزش غذایی ماکارونی


فرایند تولید ماکارونی:

روش تولید ماکارونی پیوسته می باشد و مراحل آن به ترتیب زیر هستند:

روش تولید ماکارونی پیوسته می باشد و مراحل آن به ترتیب زیر هستند:
مرحله اول: سیستم الک ارد
مرحله دوم: تغذیه ی خودکار آب و آرد وسایر مواد به داخل مخلوط کن
مرحله سوم: مخلوط کننده مداوم(mixer)
مرحله چهارم: اکسترودر
مرحله پنجم: دستگاه قالب گیری(form machine)
مرحله ششم: سیستم خشک کن
مرحله هفتم: خنک کن(cooling box )
مرحله هشتم: برش و بسته بندی ماکارونی

مرحله اول: سیستم الک ارد

در ابتدا برای تهیه ی خمیر ماکارونی،آرد مورد نظر برای حذف ناخالصی های احتمالی و یکنواخت شدن دما،رطوبت و باز شدن کلوخه های موجود،الک شده ودانه بندی شده و چنان چه لازم باشد از چند نوع آرد برای به دست اوردن مخلوط یکنواخت با دانه بندی و سایر ویژگی های مناسب استفاده می شود.

مرحله دوم: تغذیه ی خودکار آب و آرد وسایر مواد به داخل مخلوط کن

برای به دست آوردن یک جریان مداوم و یکنواخت خمیر با رطوبت معیین و قوام مورد نظر،لازم است مقدار آب،آرد وسایرمواد مصرفی به دقت کنترل شود.

مرحله سوم: مخلوط کننده مداوم(mixer)

پس از تعین مقدار آب،آرد وسایر افزودنی ها،این مواد وارد دستگاه مخلوط کن می شوند.

در این سیستم خمیر در داخل محفظه ای مجهز به سیستم خلاء و دارای دو همزن به شکل عدد 8 است وبیشتر فشار هم در آن اعمال می شود. مدت زمان مخلوط کردن به عوامل گوناگونی از جمله نوع مخلوط کن مورد استفاده، نوع آرد، و میزان آب وآرد بستگی دارد،که هرچه این زمان کوتاهتر باشد بهتر است (در سیستم های مداوم 30ثانیه تا 1 دقیقه طول میکشد).

کوتاه شدن زمان تهیه ی خمیر موجب می شود که فرصتی برای عوامل مزاحم مانند مخمرها ،میکروارگانیسم ها،اکسیژن و لیپواکسیداز برای انجام واکنش های نامطلوب بوجود نیامده وکیفیت نهایی آرد بهتر باشد، از طرفی باید دقت شود که عمل مخلوط کردن به عمل مالش دادن تبدیل نگردد وطوری نباشد که مخلوط به صورت خمیر و یا گلوله تبدیل شود.

مرحله چهارم: اکسترودر

  • 1- محفظه خلاء:

پرس های اکستراسیون مداوم جدید همگی به یک محفظه ی خلاء مجهز می باشند که ظاهر محصول و رنگ ان را بهتر می کند.

مخلوط آب وآرد در این قسمت کاملا هواگیری می شوند. میزان خلاءدر محفظه معمولا 80-60 درصد میباشد که با بکار گیری پمپ های قوی تامین میگردد.

  • 2- مارپیچ اکستراسیون:

بعد از اینکه مواد تحت خلاء قرار گرفتند وارد مارپیچ اکستراسیون می شوند. مارپیچ اکستراسیون یک قسمت اساسی پرس اکستراسیون مداوم می باشد.

این مارپیچ آرد وآب را مالش داده وان ها را به یک خمیر یکنواخت تبدیل کرده وفشار لازم برای اکسترود کردن خمیر از قالب ها را تامین میکند.

میانگین فشار در حدود100کیلوگرم بر سانتی متر مربع میباشد،البته به ندرت به 120 کیلوگرم بر سانی متر مربع نیز می رسد.

با توجه به نوع پرس قطر مارپیچ میتوانداز 120 تا 200 میلیمتر باشد،سرعت مارپیچ نیز بین 20 تا 40 دور در دقیقه میباشد.


اگر محصولی برای فروش دارید شما نیز میتوانید تامین کننده کیارش تجارت شوید :ثبت نام تامین کنندگان


مرحله پنجم: دستگاه قالب گیری(form machine)

  • در انتهای دستگاه اکسترودر ،قالب قرار گرفته است که خمیر آماده شده ،تحت فشار از قالب های مخصوص عبور داده می شود،که بسته به نوع قالب مورد استفاده ،شکل نهایی را به خود می گیرد. با توجه به اینکه این طرح تنها برای طرح اسپاگتی طراحی شده،بعد از اینکه اسپاگتی ها به اندازه مناسب رسیدند، به طور خودکار ،بوسیله ی چاقوهایی که در کنار قالب تعبیه شده ،بریده می شوند. برای اینکه برش به خوبی انجام گردد،از سیستم وزش هوا بایستی استفاده کرد تا از به هم چسبیدن رشته های بدست امده جلوگیری گردد.
  • بعد از برش دادن ،رشته های بریده شده بر روی میله هایی که در زیر دستگاه قرار گرفته،گذاشته می شوند و این میله ها(rack cutter)که رشته ها بر روی آن آویزان است به وسیله ی یک حمل کننده اتوماتیک به سیستم خشک کن منتقل می شود.

مرحله ششم: سیستم خشک کن

این مرحله شامل دو بخش پیش خشک کن (pre-dring) و خشک کردن نهایی می باشد.

مرحله هفتم: خنک کن(cooling box )

مرحله هشتم: برش و بسته بندی ماکارونی

  • در مورود ماکارونی رشته بلند محصول را پس از خشک کردن و رسیدن دمای ان به دمای اتاق در صورت نیاز به قطعات با طول معیین برش داده که طول انها اغلب حدود 30-25 سانتی متری است و بعد از برش دادن بسته بندی می نمایید. بسته بندی اغلب در اندازه های 500گرمی ، 750 گرمی و یک کیلوییمی باشد. بسته بندی مناسب به طور عمده از سلوفان پلی اتیلن کم دانستیه ، جبه های مقوایی و پاکت های کاغذی می باشد.
  • بدیهی است برای بسته بندی ماکارونی سلوفان مناسب تر است. زیرا در سرعت بالای کار دستگاه بسته بندی به حد کافی مقاوم است ، در رطوبت نسبی تا حدود 60% رطوبت جذب نمیکند و برای بیشتر نقاط کشورمان از این نظر مناسب است . و چنان چه مقداری رطوبت از ماکارونی تبخیر شود بتدریج از سلوفان خارج می شود که مقدار ان در دمای 25 درجه سانتی گراد حدود 2 تا 5 گرم به ازای هر متر مربع در روز است . بعد از پایان یافتن بسته بندی ، بسته ای ماکارونی درون کارتن هایی قرار می گیرند و به انبار محصول انتقال می یابند.

تماس با ما

مسئول فروش : 09156416142

مدیر فروش: 09153861761

اینستاگرام ما

کیارش تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
سبد خرید